درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب های احمدگلستانی و آدرس ahmadgolestani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 29
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 58
بازدید کل : 3217
تعداد مطالب : 145
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتاب های احمدگلستانی
تالیفات

مولانا عبدالحمید: خط مشی جامعه اهل سنت ایران اعتدال است

 

3746387

 

آزادی مرزبانان موجی از شادی در میان ملت ایران برانگیخت و در این میان در کنار نقش نیروهای امنیتی  و …، نقش علمای و معمتدان اهل سنت، به خصوص جناب شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله بسیار پررنگ و بارز بود و ملت قدرشناس ایران نیز با ابراز پیام‌های قدردانی و تبریک به ایشان، مراتب سپاس‌گذاری خویش را ابراز داشتند.

 

پایگاه اطلاع رسانی اصلاح وب در این باره مصاحبه‌ای با شیخ الاسلام انجام داده است و نظرات ایشان را در مورد آزادی گروگان‌ها و شادی ملت ایران و خط مشی اهل سنت جویا شده است که این مصاحبه را با هم می‌خوانیم:

 

بسم الله الرحمن الرحیم، جناب مولانا از اینکه با این همه مشغله‌ی کاری وقت خودتان را جهت مصاحبه با پایگاه‌ اطلاع‌رسانی اصلاح، وبسایت رسمی‌ جماعت دعوت و اصلاح ایران در اختیار ما  قرار دادید، از شما بسیار سپاسگزارم. ضمن اینکه موفقیت جنابعالی را به عنوان نماینده‌ای از جامعه‌ی اهل سنت ایران، در امر آزادی گروگان‌های اسیر به حضورتان تبریک عرض می‌کنم، مایلم در ابتدا اگر سخنی ‌با مردم ایران و اهل سنت که با این موفقیت ملّی، کامشان شیرین شده است، دارید بفرمایید.

 

مولوی عبدالحمید: بسم الله الرحمن الرحیم، بنده هم عرض سلام دارم خدمت گردانندگان سایت جماعت دعوت و اصلاح و خدمت ملت عزیز و شریف ایران. جامعه‌ی اهل سنت عضوی از پیکره‌ی بزرگ ایران اسلامی ‌است که در تمام تلخی‌ها و شیرینی‌ها در این کشور شریک است، اگر در این مملکت رحمت پروردگار سرازیر باشد و خوشنامی ‌باشد و ایران اسلامی ‌هر عظمتی در دنیا داشته باشد هم جامعه‌ی اهل سنت شریک است و هم خدای نکرده اگر مشکلات و نگرانی و پریشانی باشد اهل سنت شریک است، هم‌چنان‌که در هشت سال دفاع مقدس اهل سنت ثابت کردند که هم شهید دادند و هم اسیر دادند هم معلول داشتند و هم جانباز و هم جانانه دفاع کردند. ملت عزیز ایران و مسئولان نظام جمهوری مطمئن باشند که در اهل سنت ظرفیت و توانایی‌هایی است که اگر از این ظرفیت استفاده شود بی‌دریغ آمادگی دارند که در راستای سربلندی و عزت مملکت و اسلام انجام دهند.

 

-  جناب مولانا شادی و نشاطی که در پی این موفقیت به جامعه‌ی ایران تزریق شده است بخشی از آن مربوط به تلاش و فعالیت مجدانه‌ی شماست، خواستم قدری در مورد این تلاشهایی که منجر به آزادی این سربازان عزیز کشور شد توضیح بفرمایید؟

مولوی عبدالحمید: ما الله تعالی را شکرگزاریم و حقیقتاً از عهده‌ی شکر پروردگار نمی‌توانیم برآییم و حقّ این شکر را ادا کنیم که این مرحمت را کرد و همان‌طور که جناب‌عالی می‌فرمایید که به ملت عزیز ایران شادی و نشاطی دست داده است و خرسند است،  ما هم خوشحالیم که در این عنایت رب العالمین سببی از اسباب بوده‌ایم. وقتی که ما شنیدیم که این سربازان عزیز و مرزبانان گرامی ‌به اسارت گرفته شده‌اند پریشان و غمگین شدیم. برخی از مسئولان استانی از ما خواستند که اگر شما می‌توانید پادرمیانی کنید، به هرحال ما تعدادی از معتمدین و متنفذین را به آن منطقه فرستادیم و از آنان کمک گرفتیم و با فشارهای مردمی ‌تلاش کردیم که این مشکل با عزت ایران اسلامی ‌و سربلندی ملت ایران حل شود و دغدغه برطرف شود. همان‌طور که می‌دانید دشمنان ایران اسلامی‌ و اسلام از چنین چیزی سوء استفاده کنند و بیشتر مشکلات را پیچیده کنند. به هر حال تلاش‌هایی صورت گرفت و یک جلد کلام الله مجید برای طرف‌هایی که سربازان را اسیر کرده بودند فرستاده شد، به هر حال با فشارهای مردمی‌ و تلاش مستمر و پی‌گیر الحمدلله نتیجه‌ی مثبت داد و الله تعالی این اسرا را به مملکت بازگرداند. ما هم به نوبه‌ی خود خوشحال شدیم که الحمدلله بدون این‌که ما امتیاز یا باجی بدهیم این اسیران به خانواده‌هایشان بازگشتند و مایه‌ی خوشحالی ملت ایران شد و این برای ما خیلی ارزش دارد.

 

-  جنابعالی مشی میانه‌روانه‌ای را برای حل و فصل مشکلات استان و منطقه در پیش گرفته‌اید، فکر می‌کنید که بازتاب این اقدام خداپسندانه در بین آنانی که گمان می‌کنند برای گرفتن حق اهل سنت باید از روشهای خشونت‌گرایانه‌، تندروانه و مسلحانه استفاده کنند یا تندروهای داخلی چه می‌تواند باشد؟

مولوی عبدالحمید: خط مشی ما و جامعه‌ی اهل سنت اعتدال است و اکثریت قاطع اهل سنت چنین فکر می‌کنند و افراط و تندروی را قبول ندارند. افراط و تندروی در هر جامعه‌ای و از هر طرفی محکوم به شکست است. اهل سنت اعتقاد دارد که از راه قانونی و صحیح بین ملتها برای گرفتن حقوقشان اقدام کند و خواسته‌هایشان را از طریق گفتمان پیگیری کنند. لذا پیام ما همواره به همه‌ی کسانی که به تندروی و افراط و خشونت متوسل می‌شوند و از اهل سنت منشعب شده‌اند آن است که به جای تندروی و افراط‌گرایی به گفتمان و مذاکره و دوراندیشی و سعه‌ی صدر روی آورند. از این طرف کسانی که تحمل ندارند و اعتقادی به حقوق کسی و اهل سنت ندارند توصیه‌ی ما این است که اهل سنت جزء لاینفک کشور و جمعیت دوم کشور بعد از برادران شیعه است و دارای ظرفیت‌هایی است که اگر از آنها استفاده شود به عزت و سربلندی کشور می‌انجامد، اهل سنت ایران بهترین فرصت وحدت و نزدیکی با جهان اسلام است که اکثریت آن اهل سنت هستند. ما معتقدیم در اینجا وحدت هرچه بیشتر باشد و رضایت اهل سنت به دست بیاید و اهل سنت خشنود و راضی باشند این در وحدت و انسجام کل جهان اسلام تأثیرگذار است. اگر در این‌جا برادران عزیز شیعه و مسئولان نظام به جامعه‌ی اهل سنت بها بدهند، مطمئناً نتیجه خواهند گرفت و برای اهدافی مانند وحدت وامنیت ملی که جزو استراتژی نظام هستند، جواب خواهد داد.

 

-  بسیار سپاسگزارم جناب مولانا از این‌که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، در پایان مراتب شعف و شادمانی بخشی از اهل سنت را در جماعت دعوت و اصلاح به شما تقدیم می‌داریم و از خداوند متعال می‌خواهم که شما را همچنان در انجام اعمال خداپسندانه و کارهای خیر موفق بدارد. در پایان اگر نکته‌ی خاصی دارید در خدمت شما هستیم. مولوی عبدالحمید: من هم برای شما و دوستانی که در جماعت دعوت و اصلاح مشغول فعالیت هستند آرزوی توفیق دارم، موفق و سالم باشید. -  جزاک الله خیرا.

 

                                  منبع : سنت آنلاین



شنبه 30 فروردين 1393برچسب:سفررییس جمهور , :: 11:29 ::  نويسنده : گلستانی       

 

 

 

 

 

 



پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:دیدار با رییس جمهور , :: 15:53 ::  نويسنده : گلستانی       

 

رییس‌جمهوری در دیدار علما، فضلا و طلاب استان سیستان و بلوچستان رسالت و کار علما را در تبیین و ترویج دین خدا سنگین و پر افتخار توصیف کرد و گفت: انجام این وظیفه در دنیای امروز دشوارتر است زیرا حساسیت قدرت‌های جهان نسبت به اسلام و قدرت آن از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین به نقل از “پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران”، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان این‌که اسلام دین قدرت آفرین، فرهنگ‌آفرین و تحول آفرین است، گفت: امروز دنیا تشنه معنویت و فرهنگی است که بتواند بشریت را در مسیر سعادت قرار دهد. دکتر روحانی ایجاد تفرقه، رو در رو ایستادن و تکفیر کردن در دنیای اسلام را از طرح‌های قدرت‌های استعمارگر خواند و گفت: آن‌ها امروز خوشحالند که مسلمانی خون مسلمان دیگر را بر زمین بریزد و به خاطر این جنایت خود را بهشتی بداند، در حالی که این افترا بزرگ‌ترین ظلم به حق است. رییس جمهوری اتحاد و برادری شیعه و سنی در ایران اسلامی را نعمتی بزرگ و مستلزم شکرگزاری دانست و گفت: پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و مردم ما نمی‌خواهند که علمایشان روبه‌روی یک‌دیگر بایستند؛ زیرا وحدت و اخوت و تعاون توصیه نبی اکرم(ص) و خواست جامعه از علماست. رییس جمهوری چتر اسلام، ایران، رهبری و قانون اساسی را موجب اتحاد و برادری در کشور دانست و گفت: ما گلستانی به نام ایران با تنوع هفتاد و هفت میلیون گل متنوع داریم و باید با تضارب آرا از اختلاف نظرها برای پیشرفت علم و دانش در کشور بهره بگیریم. وی افزود: امروز ما در شرایطی نیستیم که روی جزییات باقی بمانیم؛ زیرا مخالفان اسلام، قران و پیامبر عظیم الشان اسلام با تمام قوا مساعی خود را برای نابودکردن شریعت اسلام و راه حق به کار بسته اند. دکتر روحانی زندگی خوب و آرام مردم را در گرو توسعه مادی و معنوی کشور میسر دانست و گفت: ما باید هم‌زمان با اکتشاف معادن و رونق صنایع در استان، اخلاق، ایمان و عبادت الهی را نیز توسعه دهیم. رییس جمهوری تصریح کرد: برای همه ما افتخار است که ایران اسلامی آباد شود و استان سیستان و بلوچستان به لحاظ موقعیت سوق الجیشی و ظرفیت های بالقوه می تواند خیلی سریع به اهداف مورد نظر دست یابد. دکتر روحانی بار دیگر بر لزوم حضور مردم برای تامین امنیت و توسعه کشور تاکید کرد و گفت : آرامش و ثبات اقتصادی در کشور در مقطع کنونی مرهون حمایت و حضور مردم در صحنه و امید آنها به آینده است. رییس جمهوری گفت: اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط پیام اسلام است و اسلام راستین جاذبه های بسیاری برای مردم و جهانیان در دنیای امروز دارد.

 

                                       منبع : سنت آنلاین



 

مولانا عبدالحمید با بیان اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان از افراطی گری، خشونت و تندروی از هر طرفی که باشد، بیزار هستند، گفتند: امروز بشریت از ناحیه افراط و تفریط دچار لطمات فراوانی شده است و جامعه ما نیز بیش از هر زمان دیگر نیازمند اعتدال است.

به گزارش سنت آنلاین، مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در مراسم دیدار جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با علمای شیعه و سنی که شامگاه سه شنبه (۲۶ فروردین ۱۳۹۳) در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، ضمن عرض تشکر و قدردانی و ابراز خرسندی خویش و مردم استان از سفر رئیس محترم جمهور به منطقه اظهار داشتند: استان سیستان و بلوچستان از تنوع مذهبی و قومی برخوردار است، گر چه بسیاری از این تنوع خشنود نیستند، اما در واقع این یکی از فرصت‏ها برای رشد و بالندگی است.

مدیر دارالعلوم زاهدان به زندگی مسالمت‌آمیز مردم منطقه از اقوام و مذاهب و حضور آنها در غم و شادی یکدیگر اشاره کرده و گفتند: سعه صدر و دور اندیشی علمای شیعه و سنی و مردم استان موجب شده است تا آنها در مسیر تقریب و وحدت گام بردارند و از تفرقه پرهیز کنند.

ایشان همکاری و اخوت اهل سنت و شیعه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را یادآور شده و گفتند: مردم استان در پاسداری از مرزها و حمایت از کیان کشور یکصدا هستند.

مولانا عبدالحمید گسترش فقر و تنگدستی در سیستان و بلوچستان را ناخوشایند توصیف کردند و با اشاره به تأکیدات رئیس‌جمهوری بر استفاده از همه استعدادها و ظرفیت‌های استان، گفتند: امیدواریم با تدبیر دولت یازدهم، دغدغه و نگرانی مردم و علمای استان از بابت مسایل اقتصادی مرتفع شود.

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان، افزودند: بهترین تدبیر برای ایجاد وحدت و امنیت پایدار آن است که همان‎طور که اقوام و مذاهب مختلف در دیگر شئونات زندگی کنار هم هستند، در سازندگی و اداره استان و نیز در راستای براقراری امنیت مرزها و غیره، آنها را نیز کنار هم قرار دهیم.

ایشان در پایان سخنان خود، از انتصاب استاندار توانمند و با تجربه برای استان سیستان و بلوچستان قدردانی کرد و گفتند: امروز روحیه امید و نشاط در میان تجار و صنعتگران دمیده شد و ما از سخنان و دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری در خصوص طرح‌های توسعه استان خرسندیم.



یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:سرود درمورد میانمار , :: 17:12 ::  نويسنده : گلستانی       



یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:مسلمان تو مبیت په ناما - سرود بلوچی , :: 17:9 ::  نويسنده : گلستانی       



یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:سرود شمع تاب جهانی , :: 17:3 ::  نويسنده : گلستانی       



یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:سرود ای ربّ پاک من , :: 16:59 ::  نويسنده : گلستانی       



یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:مرزبانان ایرانی , :: 10:24 ::  نويسنده : گلستانی       

 

اخبار منتشر شده در برخی خبرگزاری‌ها از آزادی مرزبانان ایرانی گروگان‌گرفته‌شده توسط گروه موسوم به "جیش العدل" حکایت دارد.

طبق گزارش‌های منتشرشده، گروه جیش‌العدل صبح روز جمعه (15 فروردین)،‌ پس از پادرمیانی علماء و معتمدین اهل‌سنت، مرزبانان گروگان گرفته شده را آزاد کرده است. یکی از خبرگزاری‌های داخلی به نقل از "اسماعیل کوثری"، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نوشته است که مرزبانان ربوده شده ایرانی امروز (جمعه) به رابط جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تحویل شده‌اند اما هنوز وارد کشور نشده‌اند. وی افزوده است: "تعداد مرزبانان تحویل داده شده به رابط جمهوری اسلامی چهار مرزبان است."

 

                               منبع : سنی آنلاین



یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:کهن ترین کشف بشر , :: 10:10 ::  نويسنده : گلستانی       
کهن ترین کشف بشر در گناباد +تصاویر
                هنوز هم صدای پای آب در گوش آسیاب های تاریخی کاخک شنیده می شود و این آسیاب ها یکی از آثار بجا مانده از دوران قاجاریه است که تا چندی پیش به دلیل عدم مرمت؛ کارآیی خود را از دست داد و اکنون با رسیدگی لازم نقش این آسیاب ها در قلب تاریخ گناباد محفوظ است.               

به گزارش ملت آنلاین و به نقل از مهر، آسیاب های آبی کاخک یکی از میراث دوران قاجار است. این اثر تاریخی در سالهای گذشته تثبیت، استحکام بخشی و مرمت شده، البته آسیاب های این سرزمین کهن دارای قدمت دیرینه ای است و این امر باعث شده تا این آثار تاریخی در محاصره باستان شناسان باشد تا هر روز قسمتی از شگفتی های این اثر را کشف کنند.

آسیاب آبی کاخک پاتوق باستان شناسان

این محل دیرزمانی است که پاتوق باستان شناسان و پژوهشگران تاریخ است و این امر نشانگر اهمیت و ارزش والای آسیاب های آبی است زیرا اغلب گردشگران و مسافران پس از غرق شدن در جاذبه های این اثر تاریخی دل به شگفتی ها و مزایای آن می سپارند و جویای دانستن راز آسیاب هایند و با ذهن پرسشگر خویش سوالات متعددی را در این رابطه از باستان شناسان می پرسند.

آسیاب های آبی دستگاهی است که برای خورد کردن گندم و سایر غلات و برای درست کردن آرد ایجاد شده است و با استفاده از تکنیک سرعت آب و یا فشار آب کار می کند. در ایران تقریبا در هر شهری در قدیم آسیاب آبی وجود داشته و امروزه تقریبا چند مورد آسیاب نظیر آنچه در کاخک وجود دارد هنوز کار می کنند.

احیای مسیر راه آب

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد با اعلام اینکه آسیاب های آبی پارک آبشار کاخک مرمت شده است، گفت: در حال حاضر قسمت هایی از آسیاب بالا دست، بند کشی جداره های بیرونی، فضای پره های سنگ آسیاب، احیای مسیر راه آب و احیای آتش انداز جهت باز زنده سازی مرمت شده است.

امان الله نوروزی افزود: بعضی از قسمت های این بنا در سالهای گذشته تثبیت، استحکام بخشی و مرمت شده و در این راستا نیازمند مشارکت شهرداری کاخک نسبت به تکمیل و فعالیت مجدد این اثر تاریخی هستیم.

وجود قابلیت باز زنده سازی این اثر تاریخی

وی با بیان اینکه آسیاب ها آبی کاخک یکی از آثار زیبای به جا مانده از دوران قاجاریه است که در منطقه نمونه گردشگری پارک آبشار کاخک واقع شده، اظهار کرد: با توجه به سالم ماندن قسمتهای اصلی بنا قابلیت باز زنده سازی این اثر تاریخی وجود دارد و از این بنا می توان به عنوان یک اثر مهم در جذب گردشگر استفاده کرد.

نوروزی افزود: این اثر تاریخی به شماره 6432 در سال 81 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و باید از ظرفیتها و قابلیت های این آسیاب های آبی در جهت رونق صنعت گردشگری و اشتغالزایی بهره گرفت.

کهن ترین کشف بشر در گناباد

یک پژوهشگر تاریخ گفت: آسیاب یکی از کهن ترین دستاوردهای صنعتی انسان است که با نیروی آب کار می کند و در این راستا آسیاب های آبی کاخک کهن ترین کشف بشر در گناباد است.

وی افزود: مردمان گناباد با کمک آب قنوات و چشمه های موجود آسیاب های متعددی در مناطق مختلف گناباد ساختند که بعضی چون آسیاب های دشت شوراب و چاه فالیز در بیابان و برخی مانند آسیب های کاخک، کلات، سنو در مناطق کوهستانی واقع شده اند.

سهراب دهقانی اضافه کرد: در حال حاضر بقایای معماری این آسیاب ها در میان دره ای به فاصله کمی از شهر کاخک واقع شده است.

آبشار کاخک تنها منبع اصلی انرژی چرخش «چرخ پره» است

این پژوهشگر اظهار کرد: این سازه های آبی که بیشتر در مناطق کوهستانی ساخته می شد با استفاده از شیب های تند و آب سرشار قنات ها غلات اهالی را به نحوی مطلوب به آرد تبدیل می کرده است. آبشار کاخک در کنار بقایای آسیاب ها تنها منبع اصلی انرژی چرخش «چرخ پره» بوده که در کنار مخزن استوانه ای شکل سنگی به نام تنوره قرار داشته است آب پس از ریزش از بالای تنوره به شدت از محفظه ای باریک خارج شده و به بیرون فوران می کند که در نتیجه چرخ پره را به گردش می آورد و این چرخ از طریق محوری عمودی به سنگ زیرین آسیاب منتقل می شود.

دهقانی افزود: بر راس محور یا تیر قطعه ای آهنی متصل است بنام تنوره که در حفره ایجاد شده در سنگ زیرین جای می گیرد و با آن درگیر می شود به این ترتیب محور سنگ به گردش درمی آورد و غلات ریخته شده در لای سنگ ها را آرد می کند.

سرعت چرخش سنگ ها با چوپشنه کم یا زیاد می شود

این پژوهشگر تصریح کرد: «دل» محلی است که غلات در آن ذخیره می شود که با استفاده از قطعه ای چوبی به نام «دل چوپش» ریزش گندم از این محفظه کنترل می شود که با تبلک وسیله چوبی دیگری است که با لرزش بر روی سنگ باعث ریزش گندم از «دل بره» می شود.

وی می افزود: در پایان این فعالیت غله آرد شده از طریق رخنه ایجاد شده در کنار محفظه سنگ به داخل فضای گود شده گچ اندود موسوم به پرخو می ریزد و در آنجا انبار می شوداز دیگر قطعات آسیاب ها می توان به پشنه و چوپشنه اشاره کرد که با استفاده از آنها سرعت چرخش سنگ ها کم یا زیاد می شود.

دهقانی معتقد است؛ آسیاب های آبی یکی از آثار ارزشمند تاریخی، معماری و گردشگری گناباد بوده و آنچه امروز به عنوان آسیاب های آبی شناخته می شود، مجموعه ای است از سازه های آبی که در گذشته به عنوان بند و آسیاب استفاده می شده است.

در حال حاضر صدای پای آب در گوش آسیاب های تاریخی کاخک شنیده می شود و این ثروت عظیم و نعمتی بزرگ تا همیشه در قلب تاریخ گناباد ثبت و محفوظ است

 
 
 
                                   منبع : ملت آنلاین


دارآویختن 6 روباه، دشمن محیط زیست را منفور کرد

   زاهدان - ایرنا - یک روستایی اهل دهستان کیشکور از توابع شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان در اقدامی نادر برای تنبیه روباه ها و جلوگیری از حمله به مرغ هایش 6 روباه را به دار آویخت.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از منابع محلی این روستایی به زعم خود با آویزان کردن 6 روباه قصد ترس و وحشت سایر روباه ها را داشته است تا به مرغ ها حمله نکنند.
اقدام این فرد موجب ناراحتی سایر اهالی روستا شده است بطوری که ریش سفیدان و روحانیون منطقه با تذکر به وی خواستار حفظ و صیانت از حیات وحش شدند.
در همین ارتباط مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان شنبه شب در گفت و گو با ایرنا از پیگیری این موضوع خبر داد و تصریح کرد: فرد متخلف را از طریق مراجع قضایی تحت پیگرد قانونی قرار خواهیم داد.
ˈخسرو افسریˈ خاطرنشان کرد: روستاییان سیستان و بلوچستان بر اساس باورهای سنتی همواره نه تنها از حیوانات حمایت و صیانت کرده اند بلکه با محیط بانان نیز همکاری مستمری داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اهالی شهرستان سرباز به تمساح های گاندو که هر از چند گاه در کنار برکه ها دام های آنها را شکار می کنند، هیچ آسیبی وارد نمی کنند زیرا معتقدند تمساح موجب برکت و فراوانی آب می شود.
شهرستان مرزی سرباز به مرکزیت شهر راسک در 500 کیلومتری جنوب زاهدان با هوای گرم و مرطوب قطب کشاورزی بویژه تولید میوه های استوایی همچون انبه و موز است.
همچنین رودخانه سرباز که در این شهرستان جریان دارد علاوه بر میزبانی پرندگان مهاجر در زمستان محل اصلی زیست تمساح های پوزه کوتاه ایرانی موسوم به گاندو است که طی سالهای اخیر باعث جذب گردشگر و توریست شده است.
هم اکنون حدود 50 تمساح در ایستگاه تحقیقات زیستی ˈریکوکشˈ در روستای ˈدرگسˈ شهرستان سرباز تحت مراقبت قرار دارند و بازدید از آن برای عموم آزاد است.
روستای درگس در کیلومتر 30 جاده جکیگور - چابهار قرار دارد.

 

                                        منبع : خبرگزاری ایرنا



جشن  فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه مدینة العلوم خاش، روز پنج شنبه، ۱۴  فروردین ۱۳۹۳، ساعت ۴ بعدازظهر در مسجد جامع الخلیل خاش، با حضور گسترده  علما و اقشار مختلف مردم برگزار گردید.

بخش اول:

حافظ عبدالرحمن حسین بر

نخستین  سخنرانی این مراسم معنوی، حافظ عبدالرحمن حسین بر، مدیریت مدرسه فاطمة  الزهراء خاش بود. ایشان سخنان خویش را با استناد از آیه ی کریمه ی وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِی إِلَیْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ [الأنبیاء/۲۵]  آغاز کرد و در ادامه افزود: اگر ما توحید را قبول کنیم در این دنیا و آخرت  باعزت می شویم. رسول الله (ص) فرمود: هر کسی که به حالت شرک از دنیا برود،  جهنمی است؛ پس با خداوند متعال کسی را شریک نگردانید؛ زیرا بزرگترین گناه  شرک به خداوند متعال است. فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا [الجن/۱۸]؛
هیچ کس را صدا نزنید مگر الله را و اگر کمک می خواهید، از خداوند بخواهید…
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هیچ بنده ای نیست که کلمه لا اله الا الله را بخواند و به بهشت داخل نشود.
سپس سرودی توسط گروه سرود حسان بن ثابت با این مطلع اجرا گردید:
پادشاها جرم ما را درگذر             ما گنه کاریم و تو آمرزگار
مولانا عبدالقدوس رودینی
سپس  از حضرت مولانا عبدالقدوس رودینی، نائب امام جمعه کلاله استان گلستان دعوت  به عمل آمد تا جهت ایراد سخن به جایگاه تشریف بیاورد.ایشان سخنان گهربار  خویش را با استناد از آیه ی کریمه ی إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ [الرعد/۱۱]  آغاز نمود و اظهار داشت:اوضاع و احوال خودتان را تغییر دهید؛ ما اگر در  طول تاریخ بشریت بنگریم می بینیم که توحید ندا می زند که ای بشر! خداوند  یکی است.
در  راه توحید مصایب و مشکلات بسیاری می آید؛ انبیاء با آبرو و مال و جان خویش  در میدان توحید آمدند؛ آنها به بدترین و پست ترین اوصاف خطاب شدند و با  مادر مومنان عایشه صدیقه (رض) دشمنی کردند؛ آنها با رسول الله (ص) نیز  دشمنی داشتند. اراده چیزی است که امور را تغییر می دهد. تعداد صحابه بسیار  کم بود، ولی دنیا را دگرگون کردند. ولی امروزه می بینیم هرجا مسلمان کشی و  برادر کشی است.
إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا.  ما مسلمانان فقط شعار می دهیم، ولی می بینیم در زمان حضرت رسول الله (ص)  تعداد مسلمانان اندک است ولی باز هم اثرات زیادی بر اجتماع گذاشتند.حضرت  شیخ الاسلام فرمودند: هر کس که توبه نکند، بی غیرت است. حضرت نوح به قوم  خویش عرض کردند: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا [نوح/۱۰].  سیدنا عمر (رض) فرمودند: خود را مورد حساب قرار دهید، قبل از این که  محاسبه شوید! آیا عامه ی مردم، قشر علماء و طلاب نباید خودشان را مورد  محاسبه قرار دهند.
زمانی  که فرزند آدم، به الله تعالی فحش می دهد و توهین می کند، ما چه می گوییم:  زمانه بد است! زمانه بد نیست، زمانه دست الله است سال و ماه ها را خداوند  می گرداند زمستان وتابستان و سرما و گرما با خود زمانه می چرخد …
شخصی  باغی داشت و این شخص، سه فرزند داشت؛ قبل از مرگ به فرزندانش گفت: از میوه  های باغ، به فقراء بدهید، همان طور که قبلا خود من انجام می دادم. بعد از  مرگ این شخص، آن سه فرزند آن فقراء را در باغ نگذاشتند، آن ها فکر کردند که  باغ عوض شده است لیکن آن باغ عوض نشده بود و تغییر نکرده بود….
(إن الله لایغیر ما بقوم….)
مگر  کفار چه کردند؟ آنها تهاجم فرهنگی کردند که شما بروید و در میان مسلمانان  مواد مخدر و.. را رواج دهید. چرا ما مسلمانان به فکر مسلمانان دیگر نیستیم،  آیا وقتی عذاب می اید تر و خشک می داند؟ هرگز! بلکه باید ما رجوع الی الله  داشته باشیم.
ادامه ی بخش نخست مراسم، بعد از نماز مغرب پی گرفته شد و در ابتدا، سرودی توسط گروه سرود فاروق اعظم با مطلع زیر اجرا گردید:
عمر ای نازنین قلب امت                          عمر ای وارث قرآن و سنت
مولانا دوست محمد
سپس از مولانا دوست محمد امام جمعه و مدیر مدرسه دارالعلوم رحمانیه نصیر آباد سرباز دعوت به عمل آمد تا جهت ایراد سخن تشریف بیاورند.
ایشان سخنان خویش را به استناد از ایه ی کریمه ی هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ [الزمر/۹] و حدیث «خیرکم من تعلم القرآن وعلمه» آغاز نمودند.
ایشان  در ابتدای سخنان خویش فرمودند: کاروان علم امروز از بلوچستان در حال گذر  است زمانی مرکز علم در بخارا، بغداد، اصفهان، شیراز و نیشابور بود.
ایشان  در توضیح آیه فرمودند: خداوند متعال درباره ی مقام علم به صورت استفهام می  فرمایند: آیا برابرند کسانی که علم دارند و آن کسانی که علم ندارند؟ امروز  نیاز دارد که ما به مدارس توجه بیشتری داشته باشیم. و آنچنان که مشروبات  الکلی و یک زن بی حجاب بر امت اسلام تاثیر دارد، بمب های اتمی اثر ندارد.
بهترین  شما به مال و پست و مقام نیست؛ بلکه بهترین شما به مانوس بودن به قرآن  بستگی دارد؛ پس قرآن را یاد بگیرید و به دیگران یاد بدهید. امروز جهان  اسلام نیاز دارد که به طرف قرآن متوجه شود و نیاز دارد که به قرآن چنگ بزند  و چیزی که سبب شد مقام صحابه بالا برود، عمل کردن آنها بر قرآن مجید بود.  این قران است که به ما سروری و سالاری می بخشد.
در ادامه سرودی بلوچی توسط ایوب پادیار اجرا گردید، با مطلع زیر:
هست دل ءُ جگر منی بریان محمدین                          اولاد و جان منی قربان محمدین
مولانا عبدالستار حسین زهی
سخنران  بعدی، مولانا عبدالستار حسین زهی امام جمعه مسجد حنفاء و مدرس حوزه علمیه  مخزن العلوم خاش بود. ایشان در ابتدای سخنرانی خویش فرمود: درود و سلام می  فرستیم بر محمد رسول الله (ص)، ابرمردی که امت را به تفاهم و محبت و دانستن  ارزش یکدیگر دعوت داد.
در  حدیثی آمده است: «المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده»؛ اگر ما پایبند  سخنان رسول اکرم (ص) باشیم هیچ گونه دغدغه ای برای گرفتن حقوقی از مسئولین  نخواهیم داشت.
وی با تاکید به صداقت در گفتار و عمل به سنت های گهربار نبی اکرم(ص)، آسیب های زبان و دروغ گفتن و تجسس را تشریح نمود.
حضرت  امام بخاری برای جمع آوری حدیث تشریف برده بودند و شخصی را دیدند که به  حیوانی دروغ می گوید، امام بخاری گفت: من آمده ام که از شما حدیث یاد  بگیرم، اما زمانی که شما به حیوان دروغ می گویی، این صلاحیت را در شما نمی  بینم که حدیث را از شما روایت کنم.
مرد نسبت به زن و فرزند نسبت به پدر و امام نسبت به مقتدی هایش و مسئولین با رعیت باید راستگو باشند.
مولانا عبدالرشید شهنوازی
سخنران  بعدی مولانا عبدالرشید شهنوازی، امام جمعه مسجد طوبی اسلام آباد و ناظم  حوزه علمیه دارالهدی اسماعیل آباد خاش بود. ایشان سخنان خویش را با آیه ی  کریمه ی یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ [المجادلة/۱۱]  آغاز نمود و در بیانات خویش، جایگاه علم و فراگیری آن را برای رسیدن به  کامیابی و نجات از گمراهی مهم و ارزشمند توصیف کرد. وهمچنین از شاگردان  مکتب نبوت من جمله حضرت معاویه (رض) و خدمات ایشان در راستای علم و دانش  مردم یاد نمودند و یادی از شیخ القرآن مولانا عبدالغنی جاجروی (رح) _ که  یکی از خادمین علم و علماء بود که از جهت انس با قرآن در واپسین لحظات عمر  خویش با قرائت قرآن این دار فانی را وداع گفتند_ نیز نمودند که امروزه  شاگردان ایشان در راستای علم و دانش به جامعه بشریت خدمت می کنند.
مولانا عبدالقادر شهنوازی
مولانا عبدالقادر شهنوازی امام جمعه مسجد مدنی و از علماء شهرستان خاش سخنران بعدی این مراسم معنوی بود.
ایشان  فرمود: زنان و مردان امت اسلام در نزد خداوند و رسولش دارای جایگاه و  شرایط خاصی هستند که زنان امت گوهر ناب بوده و باید به مقام و منزلت آنها  اهمیت خاصی داده شود که مهم ترین مسأله در این زمینه حجاب و پوشش اسلامی  بوده که از واجبات ودارای جایگاه مهم و ارزشمندی در جامعه است و درکنار  مسایل نماز و …، از جایگاه ممتازی در اسلام برخوردار می باشد.
قرآن کریم می فرماید: ای محمد (ص) به ازواج مطهرات و دختران خود و زنان مومنان بگویید به مسئله ی حجاب توجه کنند.
همسران  پیامبر به عنوان مادران امت، برای زنان مسلمان الگوی برجسته به شمار می  روند و در همین راستا باید زنان و دختران و مادران مسلمانان از امهات  المومنین پیروی نمایند.
زینت،  خوبی، عفت، و پاکی زن در حجاب می باشد و این موضوع بسیار مهم باید در  اولویت بانوان امت اسلام باشد تا در قیامت جواب قانع کننده ای در پیشگاه  خداوند متعال داشته باشند.
سپس  شیخ القرآن مولانا عثمان مدیریت محترم حوزه علمیه مدینة العلوم و امام  جمعه مسجد جامع الخلیل خاش ضمن عرض خیر مقدم به کلیه میهمانان، از جمله  مسئولین، علماء و اقشار جامعه که از شهرهای مختلف استان تشریف آورده بودند،  فرمود: قدردانی از جایگاه علم و علماء و اهمیت دادن به بیداری اسلامی باید  مورد توجه و اولویت همه اقشار باشد و در نشست امروز و فردا علماء و  مسئولان ضمن ملاقات با مردم خوب منطقه افراد را از بیانات زیبا وشیوای خویش  سیراب می کنند.
مولانا عبیدالله
مولانا  عبیدالله در بیانات ارزشمند خود مسایل و موضوعات بسیار مهمی مانند: شرک،  قتل نفس، ربا خواری، زنا، خوردن مال یتیم و تهمت زدن، سحر و جادو، از  گناهان کبیره ای بود که در برخی روایات از عمل قتل و ریختن خون ناحق بدتر  است که متاسفانه بسیاری از افراد فریب ساحران را می خورند.
وی  در ادامه از این که در پیام های ارسالی به مردم مسئله ای به نام شهادت بی  بی فاطمة (رض) بیان می گردد، که این مسأله از نگاه اهل سنت والجماعت مردود  می باشد، ابراز گلایه نمود و بر ضرورت حفظ وحدت و احترام به حقوق شرعی اهل  سنت تاکید کرد.

بخش دوم:

این  بخش از مراسم دانش آموختگی طلاب که بخش نخست آن روز قبل برگزار شده بود،  با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری: حافظ سلیمان انجیرانی کوه ونی آغاز  گردید.

مولانا محمدعمر ملازهی

نخستین  سخنران این بخش از مراسم، مولانا محمد عمر ملازهی مدرس دارالعلوم حقانیه  نصیرآباد سرباز بود که در ابتدای سخنانش یادآور شد: ترس از خداوند متعال در  تمام مراحل زندگی انسان را از معصیت دور می کند و به درجه حسنات … می  افزاید.

رسول اکرم (ص) و صحابه همانند: شمع و پروانه بودند و با زندگی و ترس از خداوند خود را محبوب بارگاه الهی ساختند

زنان  در جامعه امروز طغیان کرده و دچار عصیان گردیده اند که این موضوع به  نادانی و سادگی آنان برمی گردد و علت اصلی آن دور شدن از احکام الهی و  استفاده نابجا از امکانات به روز و پیشرفته امروزی مانند موبایل و غیره  بوده است و همین عامل آنان را در دام افراد نامحرم و از خدا بی خبر گرفتار  ساخته است

نگاه  کردن به فیلم های ناجایز و تلف کردن وقت گرانبها انسان را از کارهای صالح و  نیک دور می کند و نزدیک شدن به آیین پاک اسلام و پیروی از سیرت امهات  المومنین خیر و خوبی را برای بانوان ما به دنبال دارد.

تکیه بر امر به معروف و نهی از منکر این امت را به درجه‌ی عالی و در شان والای آن می‌رساند وخیر و حسنات را در جامعه گسترش می دهد.

امر  به منکر و شرکت در جلسات لهو و بیهوده فتنه و گمراهی و فساد را در جامعه  رواج می دهد و انسان ها را به ضلالت و نابودی می کشاند لذا ارتباط برقرار  کردن با ذات الله تعالی انسان را به کمال می رساند.

مولانا ایوب

سخنران بعدی مراسم، مولانا ایوب مدرس مدرسه دینی شمس العلوم ایرانشهر بود که با تلاوت آیه‌ی:یَا  أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ  لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ [یونس/۵۷]  سخنانش را آغاز کرد و در ابتدای بیانات خود بر قدردانی نمودن از علماء و  خدمت گذاران دین تاکید نمود و افزود: علماء به عنوان رهبران امت در جامعه  امروز برای مسلمانان مربی و معلم و خیرخواه محسوب می‌شوند.

ایشان  در ادامه گفت: رسول مکرم صلی الله علیه وسلم به عنوان بزرگ ترین معلم  بشریت بوده و قرآن کریم نیز به عنوان دانشگاه عظیمی است و چنگ زدن به آیات  زیبای قرآن کریم مسلمانان را به اوج عزت و افتخار می رساند، چنانچه  مسلمانان صدر اسلام به اوج و قله‌ی اسلام رسیدند و اسلام همان اسلام و کلمه  همان کلمه‌ی مسلمانان صدراسلام می‌باشد.

ما امروز به دلیل دور شدن از قرآن دچار ضعف گردیده‌ایم و به سرازیری کشیده شده‌ایم.

رمز پیروزی اسلام صفوف مستحکم و منسجم صحابه و عبادت خدای واحد بود و همین عامل صف‌های باطل را نابود ساخت

تاریخ  شکست مسلمانان با خالی شدن مساجد و کم شدن نماز گزاران و دور شدن از  خداوند متعال رقم خورد و صفوف باطل مستحکم گشت و تجهیزات امروزی جامعه  مسلمانان نیز برای نابود کردن باطل کارساز نیست.

در ادامه این مراسم معنوی، سرودی توسط حافظ سلیمان انجیرانی اجرا گردید با مطلع:

باد صبا بشنو زمن یک ناله شب گیر را /سوی مدینه کن تو کش از من همین زنجیر را

مولانا رضا هاشم زهی

مولانا رضا، امام جمعه و مدیر حوزه بدر العلوم نوک آباد سخنرانی بعدی مراسم بود که با تلاوت آیه‌ی کریمه‌ی: یَا  أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِکُمْ  لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ  الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ  بَیَّنَّا لَکُمُ الْآَیَاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ [آل  عمران/۱۱۸] بیانات خود را آغاز نمود و فرمود: محبت قرانی و عشق به قرآن  همه‌ی ما و شما را به این محفل نورانی جمع کرده است و از خداوند متعال  درخواست دارم این محبت و عشق قرآن را مستدام بدارد.

محبت  با قرآن، با نزدیک شدن به علماء و بهره گرفتن از ظرفیت علماء محقق می گردد  زیرا علمای امت با خیرخواهی و عشق انسان‌ها را از جهت‌های فریب و گمراهی  دور می کنند

دشمنان  اسلام و قرآن برای به انحرا ف کشاندن امت سرمایه گذاری کرده و با ترفندهای  مختلف می‌خواهند امت اسلام را به نابودی بکشانند و مسلمانان را با مشکلات و  نارسایی های مختلف گرفتار سازند.

دشمنان  اسلام برای ضربه زدن به مسلمانان از راه های مختلف و از جمله رسانه ها و  تبلیغات گسترده تدابیر شومی را پی ریزی کرده اند و از این طریق میخواهند  جوانان و افراد امت را تحت تاثیر خود قرار دهند.

مهندس غلامرضا مالکی

در  ادامه مهندس غلامرضا مالکی معاون برنامه ریزی استاندار برای ایراد سخنانش،  فراخوانده شد. ایشان با اشاره به نام گذاری امسال به نام سال اقتصاد و  فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی توسط رهبری گفت: سال هاست که مقام معظم  رهبری به مبحث اقتصاد تاکید دارند و برنامه ریزی های مسئولان نیز در همین  راستا می‌باشد.

پایین  بودن سرانه و پیش آمدن مشکلاتی در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها فشار زیادی  بر مردم وارد کرد که در همین راستا برای رفع مشکلات اقتصادی و اجرای درست و  هدفمند این طرح همکاری اقشار مردم ضروری است.

منابع (مختلف مانند: نفت و گاز…) در کشور ذخیره‌ای مطمئن برای آینده مردم در کشور نیست.

از  ۲۰ فروردین ماه امسال کار ثبت نام از افراد ایرانی برای دریافت یارانه  نقدی انجام می‌گردد، لذا افراد بر اساس جدول پیش بینی شده با مراجعه به  دفاتر پیشخوان دولت، کمیته امداد و بهزیستی و … می توانند مشخصات خود را  ثبت نمایند.

افرادی  که دارای توان مالی کافی هستند این فرم ها را تکمیل نکنند و از این طریق  به رشد اقتصاد و رفع نیازهای محرومان جامعه کمک نمایند.

در  سیستان و بلوچستان بالای ۸۰ درصد از مردم ار محل اجرای این طرح بهره  خواهند برد و این مبحث به دلیل محروم بودن مردم استان مورد توجه دولت قرار  دارد.

محمداکبر چاکرزهی

در  ادامه، محمد اکبر چاکر زهی فرماندار شهرستان خاش سخنانی را ایراد کرد و  گفت: نام گذاری سال‌ها توسط رهبری کارها را برای مردم و مسئولان آسان نموده  و برنامه ریزی ها را جهت دهی می‌کند و از این طریق کارها و اقدامات مهم و  ارزشمندی برای کشور انجام می‌گردد.

وی  با تسلیت وفات مولانا احمد نارویی در سانحه رانندگی اواخر سال قبل، بیان  فرمود: ایشان با اقدامات وحدت آفرین و دین مدارانه خدمات مطلوبی را برای  مردم استان انجام دادند

علماء  به عنوان رهبران معنوی جامعه اهداف عالیه اسلام را دنبال می کنند و بر  پایی نشست‌هایی مانند آیین ختم کتاب صحیح بخاری و جشن دانش آموزی طلاب  اثرات مفیدی را برای جامعه به دنبال دارد

اختلافات  و تفرقه و رواج کارهای خلاف و ناجایز و گسترش فعالیت‌هایی مانند توزیع  مواد مخدر و مسکرات و سرقت‌ها و در گیری‌های طایفه‌ای جامعه ما را از پیش  رفت دور می‌کند که در این راستا همکاری مردم با دولت به رفع مشکلات و کاستی  ها کمک می‌کند.

وی  خطاب به مهندس میرشکار معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان  گفت: انتظار اقشار مختلف مردم و علماء و معتمدان منطقه خاش از مسئولان این  است که در مشکلات امنیتی اقتصادی و فرهنگی و غیره کمک کنند.

دولت  تدبیر و امید برای رفع مشکلات و ارائه خدمات شایسته به مردم برنامه دارد و  با فعالیت هایی که انجام شده و انتصاب هایی که در حوزه‌های مختلف در سطح  مدیریت‌های کلان استان و شهرستان‌ها داریم این نوید را به مردم می‌دهیم که  دولت خیرخواه آنان بوده و در جهت توسعه همه جانبه استان و منطقه برنامه  دارد

دولت متعلق به مردم بوده و در همین راستا از مردم تقاضا داریم ما را در امر خدمت رسانی مطلوب یاری برسانند.

پس از سخنان فرماندار، حافظ ایوب بازیار از چابهار منطقه دشتیاری با اجرای سرودی، حال و هوای خاصی به مراسم بخشید:

کدی کسمت ببارت ما را/ بگندن من مدینه ها

کنان قربان وتی ساها/ بگندان من مدینه‌ها

شیخ الحدیث مولانا سیدمحمدیوسف حسین پور

حضرت  شیخ الحدیث و التفسیر مولانا سید محمد یوسف حسین پور مدیریت مدرسه ی علوم  دینی عین العلوم گشت و دبیر کل شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت، سخنران  بعدی مراسم دانش آموختگی مدینة العلوم خاش بودند.

ایشان سخنان گهربار خویش را با استناد از آیه‌ی کریمه‌ی «وَعَدَ  اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ  لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ  قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ  وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا »[النور/۵۵] آغاز کردند.

ایشان این جلسه باشکوه را محضر میهمانان علماء و اندیشمندان تبریک و تهنیت عرض کردند.

شیخ  الحدیث فرمودند: آیه‌ی تلاوت شده به موضوع مهمی اشاره و صراحت دارد و آن  مسئله‌ی استخلاف است، خداوند به پیامبر و همراهان وی و امت او وعده‌ای داده  و از آن وعده اظهار نظر می‌فرمایند، اول آنان را به ایمان و عمل صالح دعوت  داده و وعده کرده اگر شما ایمان و عمل صالح داشته باشید و در این میدان از  امتحان پیروز شوید خداوند به شما جایزه خواهد داد و آن خلافت فی الأرض  است.

اگر مقداری به داستان حضرت آدم توجه کنیم در حقیقت خداوند بنی نوع انسانی را به عنوان خلیفه آفریده است.

قبل  از خلقت انسان و حضرت آدم، باشندگان و ساکنان روی زمین مخلوقاتی دیگر به  نام جن وجود داشتند؛ وقتی که آنان به اوامر و دستورات الهی عمل نکردند،  الله تعالی خواست این کره خاکی را از لوث وجود آنان پاک سازد؛ برای این که  شرافت و کرامت انسان برای همگان معلوم گردد خدای متعال خلقت انسان را با  فرشتگان در میان گذاشت که این مسأله جایگاه و اهمیت بنی بشر را نشان  می‌دهد.

قبل  از بعثت رسول اکرم (ص)؛ یعنی بعد از حضرت عیسی (ع)، دنیا با نبود نبی و  رسول خالی ماند و مردم از هدایت و اخلاق مناسب محروم شدند و در سرازیری و  سراشیبی پرتگاه جهنم قرار گرفتند؛ اما با آمدن آن‌حضرت (ص) و رسالت رسول  مکرم اسلام (ص) راه نجات انسان منور گشت و مردم از پرتگاه مهلکی که لبه ی  آن قرار گرفتند، دور شدند.

آن‌حضرت (ص) در پیشگویی هایشان اعلام داشتند که قیصر و کسری نابود می شوند و این امر به اذن پروردگار محقق شد.

در  دوره‌ی آن‌حضرت (ص) وعده‌ی فتوحات مختلف به ایشان داده شد و از آنجایی که  رسول اکرم (ص) بشر بودند و عمر آن حضرت (ص) کوتاه بود، از دنیا رفتند و بخش  زیادی از دنیای خاکی و از جمله جزیرة العرب، بعد از وفات ایشان تحت سلطه‌ی  اسلام درآمد.

بر  حسب وعده‌ی الهی بعد از عبور کردن ۲۳ سال از نبوت و انجام حجة الوداع رسول  الله (ص) این دنیا را ترک گفته و بعد از رحلت ایشان برخی از فتنه گران  مانند مدعیان نبوت، تارکان زکات و غیره برای ضربه زدن به اسلام تلاش کردند؛  اما جانشینان بر حق رسول الله (ص) توانستند اسلام و مسلمانان را از فتنه  ها نجات دهند و این امر به اذن پروردگار محقق شد.

اگرچه  رسول الله (ص) از این دنیا رحلت نمود و به لقاء الله پیوسته‌اند و ایشان  خاتم النبیین هستند و تا قیامت پیامبر دیگری نمی‌آید؛ اما هدایت و راهنمایی  برجای مانده از آن حضرت (ص) تا قیامت ماندگار می‌باشد و موضوع رسالت دعوت و  هدایت و بعثت ادامه دارد.

دبیرکل شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت با اشاره به آیه «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» [آل  عمران/۱۱۰] وظیفه مهم امر به معروف و نهی از منکر را به امت اسلام متذکر  شدند و تاکید نمودند با توجه به این که دیگر رسولی نمی‌آید و مسلمانان به  عنوان جانشینان پیامبر بر روی زمین هستند، ضرورت دارد تک تک افراد این امت  وظیفه خلافت را به درستی انجام دهند و کار دین را به خوبی و با روش صحیح  ادامه دهند.

شیخ  الحدیث با یادآوری این که بعد از رحلت پیامبر (ص) دین اسلام در دوره ی  خلافت خلفای راشدین استحکام پیدا کرد، بیان داشت: مسلمانان با قوت ایمانی  دچار ضعف نشدند و مورد رضایت و انعام خداوند متعال قرار گرفتند

دین  اسلام با تلاش‌ها و زحمت‌های صحابه و یاران ارزشمند رسول الله (ص) گسترش  یافت و امروزه جای تاسف دارد که برخی از افراد جاهل به یاران ارزشمند  پیامبر محترم اسلام (ص) طعن وارد می‌کنند و به آنان تهمت می‌زنند و اما  جایگاه و شان و منزلت صحابه در نزد افراد امت همچنان مستحکم می‌باشد و راه  آنان ادامه دارد.

بعد از ایشان، مولانا عبدالکریم حسین پور، مدرس عین العلوم گشت، از شاعران توانمند، شعری را که سروده بودند، اجرا نمودند.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

آخرین سخنران این مراسم، حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله بودند که بیانات گهربار خویش را با تلاوت آیه ی: «إِنَّ  الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ  عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا  بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ» [فصلت/۳۰] آغاز نمودند و  در ابتدای سخنان خویش از از برگزارکنندگان این نشست و محفل وحضور و شرکت  علماء و اندیشمندان و اقشار مختلف جامعه قدر دانی نمودند.

molana2-225x300

حضرت  شیخ الاسلام به طور ویژه از شخصیت های برجسته‌ی علمی منطقه و استان از  جمله حضرت شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین پور، مولانا عبید الله،  مولانا محمد گل و حافظ احمد گوهرکوهی و معاونان استاندار، فرماندار خاش،  دانشگاهیان و فرهنگیان،جوانان، و بانوان، و قشرهای مختلف تقدیر کردند و  برای کسانی که به این نشست نظم بخشیدند و برنامه ریزی برگزاری نشست را  داشتند طلب دعای خیر نمودند.

ریاست  شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت در ادامه فرمودند: قرآن عظیم الشان پیام  وزین و ارزشمند رب العالمین است والله رب العزت از طریق قرآن کریم با ما  صحبت می‌کنند.

هیچ  سندی بالاتر از قرآن کریم در دنیا یافت نمی‌شود؛ زیرا این کلام پاک و  ارزشمند به وسیله‌ی جبرئیل امین بر قلب نازنین رسول الله (ص) نازل شده  است.قرآن کریم آخرین کلام رب العالمین با بشر است و بعد از آن تا قیامت،  دیگر کتابی از جانب الله برای مسلمانان نمی‌آید.

جای  تا

شنبه 16 فروردين 1393برچسب:خود شیفتگی و راه درماه آن - خودبینی , :: 10:4 ::  نويسنده : گلستانی       

 

                        خودشیفتگی و راه درمان آن

خود‌شیفته در‌ اصطلاح به‌ کسی گفته می‌شود که خیلی‌ عاشق خودش باشد. اگرچه «دوست داشتن خود»، ویژگی مطلوبی است ولی زیاده‌روی در «دوست داشتن خود»، باعث به‌وجود‌آمدن مشکلاتی می‌شود که این نه‌تنها خود فرد بلکه اطرافیان او را هم می‌آزارد. خودشیفتگی(نارسیسیسم) می‌تواند یک مانع‌جدی در‌روابط و مناسبات میان فردی باشد. ویژگی‌های یک شخصیت خودشیفته می‌تواند به‌عنوان یک عامل‌منفی به‌هر ارتباطی ضربه بزند. اگرچه همه افراد تا‌حدی ویژگی‌های خودشیفتگی را دارند و گاهی آن را بروز می‌دهند اما افرادی هم به‌طور خاص مبتلا به‌خودشیفتگی هستند، یعنی خودشیفتگی به یک‌رفتار بارز یا ویژگی شخصیتی در آنها بدل شده است، بیماران خود شیفته (narcissistic personality disorder) با احساس عمیق «اهمیت خود، خود بزرگ بینی و نوعی بی‌نظیر بودن» مشخص می‌شوند. این افراد خود را آدمهای خاصی می‌پندارند، درباره توانایی‌های خود اغراق و غلو می‌کنند، محتاج توجه و تایید، شعف، تعجب، مهربانی زیاد هستند و انتظار دارند بطور خاصی نیز با آن‌ها رفتارشود. تحمل انتقاد بر ایشان سخت است و در مقابل آن خشمگین شده، فرد مورد نظر را به «نادانی، حماقت و عدم درک واقعیت» متهم می‌کنند. خود را قوی، مشهور، دانا‌ترین و … قلمداد کرده، انتظار اطاعت و پیروی دیگران را دارند. چون دیگران نمی‌توانند خواسته‌های آن‌ها را برآورده سازند. چون بزرگ بینی او در تضاد با واقعیت است، روابط اجتماعیشان شکننده بوده و مسائل بین فردی، شغلی و فقدانهای زیادی دارند که با رفتارخود آن‌ها را بوجود می‌آورند، در حالی که هیچ بینش و آگاهی نسبت به آن‌ها ندارند.
ویژگی افراد خودشیفته: دیگران را نادیده می‌گیرند: از نظر فردی که مبتلا به‌اختلال خودشیفتگی یا نارسیسیسم است دیگران تنها وسیله و ابزاری هستند که به او کمک می‌کنند تا به اهدافش برسد. بنابراین طرز تفکر افراد خودشیفته به دیگران این است که چگونه می‌توانند از آنها استفاده و برای هدفی که دارند از حمایت آنان بهره‌برداری شخصی کنند. شخصی که به‌خواسته‌های این‌گونه افراد تن ندهد، کسی‌که موافق این‌گونه افراد نباشد یا کسی‌که آنها را آن‌گونه که خود می‌پندارند برتر و خاص ندارند، از نظر آنها افراد وجود خارجی ندارند و به‌قول معروف به چشم‌شان نمی‌آید. به همین دلیل خودشیفته‌ها گاهی با مردم بی‌ادبانه یا نامناسب رفتار می‌کنند زیرا از نظرشان دیگران تنها ابزاری هستند که باید مورداستفاده قرار گیرند و چنان‌چه دیگر به‌کارشان نیایند یا بعد از آن‌که به واسطه آنها به هدفشان رسیدند، طوری با آنها رفتار می‌کنند که انگار‌نه‌انگار این افراد زمانی یار غار و همنشین قافله آنها بوده‌اند.

 

حیا را در خود میرانده‌اند: شخصی‌که تا‌حد بیمارگونه مبتلا به خودشیفتگی(نارسیسیسم) است کم‌کم احساس شرم و حیا را از دست می‌دهد یا کمتر از دیگر افراد احساس شرم‌و‌حیا می‌کند. به عبارت دیگر رفتارهایی که باعث می‌شود دیگران به‌طور‌طبیعی از انجام آنها احساس شرمساری کنند بر‌این افراد تاثیر مشابه ندارد. بنابراین بازی با احساسات دیگران، سوءاستفاده از سایر افراد و دست انداختن آنها هیچ‌گونه عذاب وجدان یا ناراحتی برای خودشیفته‌ها به همراه ندارد و احساس شرمساری نمی‌کنند. برای آنها به‌بازی گرفتن احساسات طرف مقابل باعث شرمساری نیست زیرا آنها همیشه خود را بالاتر از دیگران می‌بینند. آنها چیزی را می‌خواهند، پس آن را به‌دست می‌آورند، صرف‌نظر از این که این کار چه تاثیری بر دیگران دارد.

 

از خودشان تصویر ذهنی تحریف شده دارند: فرد سالم از نظر شخصیتی قادر به‌درک‌ و ‌شناخت عیوب‌و‌ایرادهای خود هست، هرچند ممکن است پذیرش این عیوب برایش ساده نباشد. مثلا ممکن است بداند که باید قدری صبورتر باشد چون زود عصبانی می‌شود یا باید تواضع بیشتری داشته باشد چون خودخواه است یا قدری مودبانه‌تر صحبت کند چون کمی بی‌ملاحظه است و باعث ناراحتی دیگران می‌شود، اما به‌هر‌حال به‌این‌عیوب واقف است. در حالی‌که افراد خودشیفته، به‌حدی خودشان را کامل می‌بینند که تصور ایراد را هم از خود دور می‌دانند. به‌دلیل‌کامل دانستن خود، این افراد هیچ انگیزه‌ای برای بهبود ندارند و هرگونه تغییر در رفتار دور از انتظار آنان است.
تحقیر دیگران برایشان عادی است: معمولا افراد خودشیفته احساس برتری و فوق‌العاده بودن می‌کنند لذا اگر ارزش و اعتبارشان به‌خطر بیفتد به قیمت نابود‌کردن و حتی متلاشی‌کردن زندگی دیگران سعی در اصلاح ‌امور خود دارند. آنها دیگران را لگد مال می‌کنند، مقام و منزلت آنها را تنزل می‌دهند و آنها را پست و زبون می‌کنند تا خود احساس برتری کنند. این موضوع به‌خصوص در ارتباطات مشترک نیز دیده می‌شود. اگر شما با یک شخص خودشیفته ازدواج کنید، اولا باید بدانید که همسرتان هیچ ایرادی ندارد، پس نباید ایرادی از او بگیرید، ثانیا این فرد به‌طور مرتب با تضعیف اعتماد‌به‌نفس شما و خوار و حقیر‌کردن شما خودش را خشنود خواهد کرد و این یعنی این‌که شما باید سال‌ها با این تفکر که موجودی پست و بی‌ارزش هستید و تنها هدف شما ارایه خدمات و سرویس به همسر خودشیفته‌تان است، با او زندگی کنید.
از همه طلبکار هستند: افراد خودشیفته خودشان را افرادی خاص و برتر تصور و احساس می‌کنند، باید خواسته‌هایشان به‌خودی‌خود و بدون‌هر‌گونه پرسشی برآورده شود. آنها نسبت به چنین رفتاری احساس طلبکارانه، حق به‌جانب و مدعی دارند لذا هنگامی‌که این‌امر محقق نشود به عصبانیت‌های بی‌دلیل یا خشم و غضب خودپسندانه‌ای دچار می‌شوند. از آن‌جایی که تصور تحریف شده‌ای درباره اهمیت خود دارند و فکر می‌کنند همیشه حق با آنهاست، چنان‌چه‌ کسی خواسته‌های آنان را برآورده نکند، تمام تلاش خود را برای تحقیر همه‌جانبه آن شخص، بدون هیچ احساس عذاب‌وجدانی، به‌کار می‌گیرند.
چاپلوس پرور هستند: همیشه دور و بر این افراد‌کسانی وجود دارند که خودشیفتگی آنها را تقویت می‌کنند. همیشه کسانی هستند که جذب این افراد می‌شوند و با رفتارهای خود در کوره خودشیفتگی آنها می‌دمند. معمولا افرادی جذب یک فرد خودشیفته می‌شوند که اعتماد‌به‌نفس کمی دارند، خود را حقیر می‌دانند و در ارتباط با یک خودشیفته تمایلات خودآزارانه یا مازوخیسمی خود را برآورده می‌کنند. از طرف دیگر، خودشیفته‌ها نیز با تحقیر مداوم این افراد هم برتری خود را حفظ می‌کنند و هم ناخواسته با این‌کار باعث اطاعت‌پذیری آنها می‌شوند.
روش درمان خودشیفتگی(نارسیسیسم) 1. روان درمانی اختلال شخصیت خود شیفته بی‌‌‌نهایت مشکل است. چون برای پیشرفت درمان این افراد باید دست از تمایلات خود شیفتگی بردارند تا بتوانند با درمانگر رابطه برقرار نمایند. و این مستلزم بینش و آگاهی بیمار نسبت به رفتار وتفکر خود است. این بینش در اصل وجود ندارد و اگر هم به مشکل خود بینش پیدا کنند به دنبال آن تصویر متلاشی شده خود باعث می‌شود که دوباره رفتار و تفکر خود بزرگ بینی را در پیش بگیرند.
2. دارو درمانی همراه با روان درمانی استفاده از ضد افسردگی‌ها و کربنات لیتیوم برای تحمل بهتر احساس طرد شدن و نوسانات خلقی مفید است.

                                                                     منبع : امت آنلاین



 

گزارشی از دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان

 

376378

 

دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان با اساتیدشان طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۲ و ۱۳ فروردین (۱ و ۲ جمادی الثانی) در محل مسجد مکی و به میزبانی دارالعلوم زاهدان برگزار شد.

 

اجتماع دوستانه فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان ۲۴ سال گذشته‌ی دارالعلوم زاهدان، که به دعوت اساتیدشان لبیک گفته و به منظور ملاقات با اساتید و تجدید دیدار با یکدیگر تجمع کرده بودند، فضایی صمیمی و عاطفی‌ای را به وجود آورده و یاد و خاطره‌ی بهترین دوران زندگی تربیت‌یافتگان این مرکز علمی را زنده کرده بود. به طوری که یکی از دانش‌آموختگان جوان دارالعلوم زاهدان احساس خویش از حضور در این دیدار را این گونه بیان می کند: «فارغ‌التحصیلان که حدوداً یک ماه قبل دعوت‌نامه‌هایی از طرف دارالعلوم برای شرکت در این جلسه دریافت کرده بودند، از روزها قبل برای فرا رسیدن زمان موعود لحظه‌شماری می‌کردند. دارالعلوم زاهدان و مکی خوشنام سالیانه شاهد برگزاری چندین جلسه و محفل است، اما این نشست که از آن به عنوان دیدار یاد می‌شد، با همه نشست‌ها و جلسات متفاوت بود، نشستی از جنس دوستی و رفاقت، نشستی از جنس صفا و صمیمیت، دیداری به لطافت باران و آن هم در فصل بهار و گل و بلبل؛ به قول سعدی شیرین سخن: دیدار یار غائب دانی که به چه ماند / چون ابر که در بهاران بر تشنه‌ای ببارد. لحظه لحظه‌ی این دیدار دو روزه جالب، دیدنی، و به‌یادماندنی بود. اما از همه جالب‌تر زمانی بود که دو دوست و هم‌کلاسی بعد از ده، پانزده یا بیست سال هم‌دیگر را دیده در بغل می‌گرفتند و فقط احساس شرم مانع ریختن اشک شوق می‌شد. قطرات اشک به سختی در حدقه چشمان نگهداری می‌شد و چه بسا بودند کسانی که نمی‌توانستند بر فوران اشک شوق فائق آیند. تصورش را بکنید: دوستی که چندین سال با او بهترین اوقات زندگی‌ات را در یک حجره، زیر یک سقف و داخل یک کلاس سپری کرده‌ای، او که لحظه لحظه‌ی زندگی‌ات با وی خاطره بوده است، آنگاه او را یک‌مرتبه ترک کرده و سالیان دراز ندیده‌ای؛ امروز و بعد از فراق چندین ساله چشمت به چهره‌اش می‌افتد! احساسست چیست؟ مگر می‌توانی با قلم، زبان و یا بیان وصف نمایی. مهمتر از آن، دیدار اساتید، آنان که سال‌های سال دم به دم شاهد رشد جسمی و فکری‌ات بوده‌اند، آنان که بهترین ایام جوانی و زندگی را به پای پرواز تو قربانی کرده‌اند! از دیدن آنان چه احساسی به تو دست می‌دهد؟ می‌توانی وصف کنی؟! مکی و دارالعلوم که دست روزگار  سیمای ظاهری آنان را دگرگون ساخته است، مناره‌هایی قدیمی،‌و البته خاطره‌انگیز، جای خود را به گلدسته‌هایی بلندتر داده‌اند، حجره‌هایی که سال‌هاست چهره عوض کرده‌اند، و هر چه روزی بوده و امروز نیست، و هر آنچه بوده و همچنان هست. در این جلسه افراد زیادی را می‌بینی، با شکل‌ها، رنگ‌ها، زبان‌ها و اقوام مختلف. همزمان با تو، بعد از تو و یا قبل از تو، روزگاری را در دارالعلوم سپری کرده و از منبع فیاضش بهره جسته‌اند. برخی را دیده‌ای و می‌شناسی، با اسم و فامیل؛ قیافه برخی برایت آشناست، اما نمی‌شناسی‌شان، از آن یکی فقط اسم کوچک و از دیگری فامیلش را به خاطر داری، برخی را نه دیده‌ای و نه می‌شناسی، اما نقطه مشترک همه و همه یک چیز است و آن اینکه همه فیض‌یافتگان دارالعلوم و فارغ‌التحصیلان این حوزه‌ دوست‌داشتنی هستید. اساتید اما بسیاری را می‌بینی که در مجلس نشسته‌اند، با اندک تغییری که دست روزگار بر چهره‌ی نورانی‌شان که سال‌ها نظّاره کرده‌ای به وجود آورده است. برخی دیگر اما به‌سوی بالا پرگشوده و آسمانی شده‌اند. مفتی خدانظر، مفتی قصرقندی، مولانا دامنی، مولانا نعمت الله، مولانا عبدالحکیم، مولانا یارمحمد و مولانا احمد که هنوز عطرش حضورش را می‌توان در فضای دارالعلوم استشمام کرد. طلاب دیروز و علمای فارغ‌التحصیل امروز، در خانه دیروز خود، دارالعلوم، که چو جان عزیزشان عزیزش دارند، دو روز را سپری نموده، با هم نشستند و از هر دری سخن گفتند و شنفتند و از اوضاع و احوال یکدیگر باخبر شدند.»

 

خلاصه اینکه دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان شامل برنامه‌های مختلف و مفیدی از قبیل ارائه سخنرانی و نصایح اساتید برجسته حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان، ارائه گزارش توسط فارغ‌التحصیلان از مناطق و استان‌های مختلف کشور، برگزاری نشست‌ها و ملاقات‌های ویژه برحسب نوع فعالیت فارغ‌التحصیلان و دیگر برنامه‌های جانبی بود.

 

شیخ‌الحدیث مولانا محبی: توکل علماء بر الله تعالی باید بسیار قوی و مستحکم باشد اولین بخش برنامه‌های دومین دیدار فارغ‌التحصیلان دارالعلوم زاهدان صبح روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین با تلاوت آیاتی از کتاب الله مجید توسط قاری عبدالمنان رخشانی آغاز شد. سپس شیخ‌الحدیث مولانا عبدالرحمن محبی- حفظه الله-، از اساتید برجسته حدیث دارالعلوم زاهدان سخنان نغز و پرمعنایی را ایراد نمود. مولانا محبی علماء را بر ضرورت اصلاح و تزکیه نفس تاکید نموده و خاطرنشان کرد: علما باید مواظب باشند تا دچار لغزش نشوند، زیرا لغزش علما لغزش امت است. ما مسئولیت داریم که تا حد توان در مسیر دین الهی خدمت کنیم. ایشان همچنین “توکل و استقامت” علما در شرایط مختلف را مورد تاکید قرار داده و گفت: توکل علما بر الله تعالی باید بسیار قوی و مستحکم باشد. کمال علما این‌ست که در شرایط سخت و دشوار نیز بتواند کار دین را پیش برده و جامعه را اصلاح نماید.

 

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید: علماء باید احساس رسالت و تعهد نموده و مسئولیت‌پذیر باشند پس از بیانات مولانا محبی، حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به ایراد سخن پرداختند. ایشان ابتدا خدمت تمام علما و فارغ‌التحصیلانی که با تحمل مشقت سفر از را‌ه‌های دور و نزدیک در این جلسه حاضر شده‌اند، تشکر و قدردانی نموده و برای آنان دعای خیر نمود. مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه طی سخنانی کوتاه، رسالت علما را به آنها گوش‌زد نمودند و خاطرنشان کردند: مهم‌ترین چیز برای علماء احساس رسالت، تعهد و مسئولیت‌پذیری‌ست. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات جهان اسلام این‌ست که بسیاری از علماء یا نسبت به مسئولیت و رسالت خویش آگاهی و آشنایی ندارند، و یا اگر آشنایی دارند، در ادای این رسالت کوتاهی نموده و در قبال امت اسلامی احساس رسالت و وظیفه نمی‌کنند. مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به علمای حاضر در جلسه اظهار داشتند: توجه داشته باشیم که مسئولیت ما بسیار سنگین است. ما در راهی قدم گذاشته‌ایم که باید تا آخر عمر بدون استراحت و مرخصی در خدمت دین باشیم. همه ما در قبال اوضاع جامعه خویش مسئولیت داریم. اگر مسلمانی به خاطر گناهان زیاد به جهنم برود علماء مسئول بوده و باید پاسخ‌گو باشند. لذا باید احساس رسالت و مسئولیت نموده و برای ادای رسالت و وظیفه خویش تلاش کنیم. ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان سیستان و بلوچستان در پایان سخنانشان “اصلاح و تزکیه نفس”، “کثرت عبادت و اذکار” پایبندی به نماز تهجد” و “ارتباط با جامعه” را برای تمامی علماء لازم و ضروری دانستند. پس از سخنرانی شیخ‌الاسلام و استراحتی چند دقیقه‌ای، نوبت به بخش تریبون آزاد رسید. در این بخش از برنامه‌ها‌ تعدادی از علما و فارغ‌التحصیلان دلنوشته‌ها، انتظارات خود از دارالعلوم زاهدان و نیز پیشنهادات و دیدگاه‌های خویش را ارائه نمودند. بخش اول دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان با اقامه نماز ظهر به پایان رسید. بین نماز ظهر تا عصر جهت صرف نهار و استراحت در نظر گرفته شده بود و پس از نماز عصر، همکلاسی‌های قدیمی و فارغ‌التحصیلان هر سال تحصیلی در گوشه‌ای از مسجد گردهم آمده و طی ملاقاتی خصوصی یاد و خاطره‌ی سال‌های تحصیلی را مرور کرده و از اوضاع فعالیتی یکدیگر مطلع شدند.

 

مفتی محمدقاسم: علما و خواص، قلب تپبنده جامعه‌اند دیدار دانش‌آموختگان، دومین بخش برنامه‌های خود را بعد از نماز مغرب روز سه‌شنبه با سخنرانی مفتی محمدقاسم قاسمی، مسئول دارالإفتای دارالعلوم زاهدان و سردبیر فصلنامه گرانسنگ ندای اسلام پی گرفت. مولانا قاسمی علما را “قلب تپبنده امت اسلام” توصیف کرده و اظهار داشت: علماء در هر جامعه به منزله قلب تپبنده آن جامعه هستند که توقف آنها به منزله مرگ جامعه خواهد بود. قلب باید زنده و متحرک بوده و دارای حرارت و گرما باشد تا جسم نیز حرکت داشته باشد، لذا علماء باید زنده و بانشاط باشند تا جامعه را به حرکت و تکاپو درآورند. مفتی محمدقاسم در ادامه سخنانش “احتساب”، “امر به معروف و نهی از منکر”، “تشخیص حق از باطل”، “تابع و دنباله‌روی مردم نبودن”، “توکل بر الله تعالی” و “رعایت تقوا و پرهیزگاری” را به عنوان ۶ شفت مهم و برجسته‌ای یاد کرد که علما باید از آنها برخوردار باشند. سخنرانی مولانا قاسمی تا نماز عشاء ادامه داشت و پس از نماز عشاء، علماء جهت صرف شام و استراحت تشریف بردند.

 

بخش سوم دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان صبح روز چهارشنبه ۱۳ فروردین با اجرای مولوی عبدالرحیم گمشادزهی، از فارغ التحصیلان قدیمی دارالعلوم زاهدان آغاز شد. پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط مولوی عبدالناصر کبودانی، مولانا عبدالغنی بدری، معاون آموزشی دارالعلوم زاهدان به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

مولانا عبدالغنی: علماء باید مانند کوه استوار بوده و به دین خدمت نمایند مولانا عبدالغنی با اشاره به عملکرد اسلاف و بزرگان جهان اسلام که در هر عصر و زمان در مقابل فتنه‌های آن دوران ایستادند و از دین دفاع کردند و برای اعلای کلمة‌الله و آگاه ساختن مردم و راهنمایی آنها از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند، خطاب به علمای حاضر در جلسه اظهار داشت: امروز نوبت ماست تا در مقابل این همه شبهات و شهوات که امت و جوانان امت را احاطه کرده است، مانند کوه استوار بوده و برای خدمت دین همواره تلاش کنیم. مولانا عبدالغنی به نقل از اندیشمند بزرگ جهان اسلام، علامه ندوی رحمه الله توصیه‌های هفتگانه‌ای را متذکر شد. این توصیه‌ها عبارتند بودند از: ۱ـ علما باید اصلاح و تزکیه را از خودشان شروع کنند و دیانت و تقوای خود را تقویت نمایند؛ ۲ـ بعد از مطالعه کتاب الله و سنت رسول الله، تاریخ و سیرت اسلاف و خدمات آنها را مطالعه کنند؛ ۳ـ هیچ‌گاه از مسلک جمهور فاصله نگیرند؛ ۴ـ علوم روز را فراگرفته و از فناوری‌های جدید به خوبی استفاده کنند؛ ۵ـ استغناء داشته باشند؛ ۶ـ هرگز خود را فارغ‌التحصیل ندانند، بلکه تا دم مرگ در حال فراگیری بوده و خود را از علم و دانش بی‌نیاز ندانند؛ ۷ـ در مسیر خدمت دین از مشکلات نهراسیده و برای تحمل هر نوع سختی و مشقتی آماده باشند. در ادامه برنامه‌های این بخش، مولوی عبدالعزیز، از بزرگان جماعت تبلیغ، طی سخنانی کوتاه از علما و فارغ‌التحصیلان دارالعلوم زاهدان خواست تا از دعوت و تبلیغ و ارشاد و راهنمایی مردم غافل نشده، بلکه آن را از مهمترین مسئولیت‌های خود بدانند. در ادامه و قبل از سخنرانی شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف حسین پور، مولوی عبدالرحمن رجبی، یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان جوان دارالعلوم زاهدان، سرودی در موضوع اوضاع و مشکلات مسلمانان در جهان اجرا نمود.

 

شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف: خداوند متعال علما را الگوی امت قرار داده است شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف، دبیرکل شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان، طی سخنانی شیوا و محققانه در دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: خداوند متعال علما را الگوی امت قرار داده است. اگر علما با گفتار و کردار صحیح، اسلام را نمایندگی و معرفی نمایند، وظیفه خود را انجام داده‌اند،‌ اما اگر علما مرتکب گناه و اعمال خلاف قرآن و سنت شوند، مردم کوتاهی آنان را به حساب دین گذاشته و از دین گریزان می‌شوند. لذا علما باید اخلاق رسول الله- صلی الله علیه وسلم- و سنت‌های ایشان را در وجود خود بیاورند. مدیر حوزه علمیه عین العلوم گشت در پایان بر لزوم عمل به علم و دانش تاکید کرده و ضرورت اخلاص در اعمال را بسیار مهم و ضروری دانستند. پس از سخنرانی شیخ‌الحدیث، و اجرای سرود توسط عمر خمر، مولوی ثناءالله شهنوازی، دستیار سردبیر فصلنامه ندای اسلام، مقاله‌ای زیبا و جذاب به یاد مولانا عبدالعزیز- رحمه الله-، بانی دارالعلوم زاهدان، و جایگاه ویژه این بزرگمرد تاریخ اهل‌سنت ایران در نزد جامعه اهل‌سنت قرائت نمود و در ادامه مولانا محمدقاسم قاسمی به ارائه راهکارها و شیوه تدریس جلسات اصلاحی علما در مساجد پرداخته و بر لزوم برگزاری کلاس‌های ترجمه و تفسیر قرآن، کلاس حدیث و سیرت برای آشنایی بیشتر و بهتر مردم با علوم اسلامی تاکید نمود. در قسمتی از برنامه‌های این بخش، با پخش فایل صوتی یکی از سخنرانی‌های مولانا احمد ناوریی- رحمه الله-، پیرامون صبرو استقامت در مسیر خدمت به دین و امیدوار بودن به نصرت‌های الهی، یاد و خاطره این عالم برجسته و استاد فقید دارالعلوم زاهدان در اذهان شاگردان ایشان زنده شد. در ادامه مفتی عبدالقادر عارفی توصیه‌های ارزشمندی در خصوص مسئولیت خطیر علما برای پاسداری از دین اسلام و ترویج احکام دینی در بین جامعه بشری ایراد نمود. سپس مولوی عبدالحکیم عثمانی گزارش مختصری از فعالیت‌های پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی اهل‌سنت ایران (سنی آنلاین) ارائه نمود و از همه علما خواست برای هرچه پربارتر شدن مطالب این سایت همکاری نمایند. در ادامه و در بخش تریبون آزاد، مولوی مجتبی امتی، از علمای جوان استان خراسان رضوی، گزارش مفصلی از مکاتب دینی و قرآنی شهرستان‌های خواف، تایباد و تربت جام ارائه نمود. پس از تریبون آزاد، علمای مناطق مختلف در گوشه‌ای از مسجد جامع مکی با یکی از اساتید برجسته دارالعلوم زاهدان دیدار خصوص داشتند که در این دیدار یکی از علما به نمایندگی از هر منطقه گزارشی از وضعیت دینی و فرهنگی آن منطقه ارائه می‌داد. بعد از نماز ظهر و صرف نهار، میهمانان چهت استراحت به اقامت‌گاه‌های خود رفتند. پس از نماز عصر دیدار دیگری، این بار برحسب مسئولیت‌ها و مشاغل علما تدارک دیده شده بود؛ ائمه جمعه و جماعات، مدرسین و اساتید مدارس، نویسندگان و اهل قلم، و صاحبان مشاغل آزاد هر کدام جداگانه با علما و اساتید مربوطه دیدار کرده و توصیه‌هایی دریافت نمودند.

 

بخش پایانی دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان بعد از نماز مغرب روز چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری محمدیوسف موسوی آغاز شد. سخنرانی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به عنوان آخرین برنامه این دیدار صمیمانه بود. شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید سخنانی دل‌چسب و مخلصانه پیرامون عشق به خداوند متعال و رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- ایراد نموده و ضمن تاکید بر لزوم خدمت عاشقانه به دین و رعایت تقوا و پرهیزگاری و احترام علما به یکدیگر، توصیه نمودند که علما بر مسیر اعتدال و میانه‌روی گام‌زن بوده و از افراط و تفریط دوری نمایند. رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان در پایان سخنانشان تحولات سیاسی و فضای حاکم در کشور را «امیدوارکننده» دانستند و خطاب به علما توصیه کردند که حقوق قانونی جامعه اهل‌سنت را از مجرای قانونی پیگیری نموده و در خصوص مشکلات مناطق خود با رئیس جمهور مکاتبه کنند. این دیدار دوستانه و صمیمی با دعای ایمان‌افروز شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و اقامه نماز عشاء به پایان رسید.

گفتنی‌ست در دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان، که اولین آن در سال ۱۳۸۲ برگزار شده بود، نزدیک به ۲۵۰۰ تن از فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان حضور داشتند.



شنبه 16 فروردين 1393برچسب:محمد قطب , :: 8:51 ::  نويسنده : گلستانی       

 

درگذشت شیخ محمد قطب، از اندیشمندان برجسته جهان اسلام

 

شیخ "محمد قطب"، یکی از اندیشمندان و نویسندگان برجسته جهان اسلام، روز جمعه (4 جمادی الثانی 1435) در سن 95 سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی آنلاین به نقل از سایت خبری "مفکرة الاسلام"، اندیشمند بزرگ جهان اسلام، شیخ محمد قطب، صبح امروز جمعه (4 جمادی‌الثانی 1435/ 15 فروردین 1393) در مرکز پزشکی بین‌المللی شهر جده وفات نمود. شیخ محمدقطب دارای تألیفات و سخنرانی‌های متعددی در زمینه دعوت اسلامی و نیز برنامه‌های جهان غرب علیه امت اسلامی می‌باشد. وفات شیخ محمدقطب موجب حزن و اندوه محافل مختلف اسلامی شده است، به طوری که خبر وفات وی به سرعت و به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. قرار است جنازه این عالم برجسته جهان اسلام روز شنبه در شهر جده به خاک سپرده شود.
شیخ محمدقطب در 26 آوریل 1919 در شهر "موشا"،‌از توابع استاد "أسیوط" مصر دیده به جهان گشود. وی تعلیمات ابتدایی را در مدارس و مکاتب قاهره فراگرفت. سپس وارد دانشگاه قاهره شده و ضمن فراگیری کامل زبان انگلیسی، در سال 1940 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. دکتر محمدقطب همچنین چند سالی از عمر علمی خویش را در مؤسسه آموزش عالی معلمین گذرانیده و موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته تربیت و روان‌شناسی از این مؤسسه شد. شیخ محمدقطب، علاوه از اینکه نویسنده‌ای مشهور و چیره‌دست بود، از اندیشمندان برجسته فکری و انقلابی معاصر نیز به شمار می‌رفت. شیخ محمدقطب بیش از 30 تألیف در موضوعات مختلف دارد که مهمترین آنها عبارتند از: جاهلية القرن العشرين، واقعنا المعاصر، و كيف نكتب التاريخ الإسلامي، لا إله إلا الله عقيدة وشريعة ومنهج حياة، العلمانيون والإسلام، شبهات حول الإسلام، و حول التأصيل الإسلامي للعلوم الاجتماعية.

 

                                                                               منبع : سنی آنلاین



دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:مشاهیر اهل سنت , :: 9:40 ::  نويسنده : گلستانی       

 

 

علما و مشاهیر اهل سنت ایران که در سال ۱۳۹۲ وفات نمودند

 

از دست دادن علما و اندیشمندان ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است که سنگینی و تلخی آن تا مدت‌ها قابل لمس و دل‌ها از غم دست دادنشان جریحه‌دار و حزین است. با از دست رفتن آنان، خرمنی از اندوخته‌های آنان که حاصل سال‌ها زحمت و تجربه است، از بین می‌رود که چه بسا بسیاری از آن دانش‌ها و تجربه‌ها بعدا حاصل نشود و جای خالی آنان تا سالیان دراز پر نگردد.

 

اما مرگ حق است و چاره‌ای جز آن نیست، حتى محبوب‌ترین فرد بشر، پیامبر اسلام صلى الله علیه وسلم نیز آن را چشیده است: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَن یَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ» [آل عمران:۱۴۴].

 

البته مرگ آنان برای ما سخت و دل‌گیر است و برای خودشان رهایی از بند اسارت و زندان و پر کشیدن برای دیدار محبوب ابدی است. ما راضی به قضای الهی، طبق رهنمود قرآنی به صبر چنگ می‌زنیم: «وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ*الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ*أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ». [البقرة/۱۵۵-۱۵۷]

 

رفتن علما، زمینه‌‌ساز برچیده شدن دانش است؛ حضرت عبدالله بن عمرو بن عاص رضی الله عنهما روایت نموده است که از رسول خدا صلى الله علیه وسلم شنیدم که می‌فرمود: خداوند علم را با برچیدن آن از میان مردم نمی‌گیرد، بلکه با گرفتن (و مرگ) علما، علم را می‌گیرد و برمی‌چیند تا آن گاه که عالمی را باقی نمی‌گذارد و مردم، رؤسای جاهلی برمی‌گیرند که از ایشان سؤال می‌شود و آنان بدون آگاهی فتوا می‌دهند، خود گمراهند و دیگران را نیز گمراه می‌کنند. روایت بخاری (حدیث ۱۰۰).

 

رفتن و مرگ علما زنگ هشداری برای ماست تا توجه بیش‌تری به علم و علما داشته باشیم و قدر علمایی که قید حیات هستند، را بیش‌تر بدانیم و از خوان اندوخته‌های آنان به حد وسع خود بهره برگیریم.

 

در این مقاله، سعی بر آن است که از علما و شخصیت‌های برجسته‌ای که جامعه اهل سنت ایران در خلال سال ۱۳۹۲ از دست داد، یادی شود تا هم مردم با شخصیت‌های آنان آشنا شوند و هم تشکر و سپاسی باشد برای خدمت مخلصانه آن‌ها به دین اسلام و مسلمانان.

از خداوند متعال خواستاریم که آنان را با رحمت گسترده‌اش در برگیرد و در بهشت پهناور خود جای دهد و به جامعه‌ی اهل سنت ایران و خانواده‌های آنان نعم البدل عنایت فرماید.

 

                                                                     لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:اهانت به مقدسات - اهانت به قرآن, :: 9:25 ::  نويسنده : گلستانی       

در اقدامی موهن  به آموزه های اسلامی؛ در بازارهای دانمارکی بازی ویدیویی با نام « رزیدنت اویل» منتشر شد که به طور مستقیم قرآن کریم، کعبه و مسجد النبی را هدف قرار داده است. بر اساس گزارش پایگاه الشروق انلاین؛ بازی اکشن مذکور که در سایر کشورهای عربی نیز منتشر گردید؛ باعث ناراحتی و خشم بسیاری از خانواده های مسلمان شد؛ زیرا برای پیروز شدن در بازی فرد باید قرآن را به زمین زده، از روی آن رد شود  و به آن شلیک نماید ، همچنین ساختمانی که شباهت زیادی به مسجد النبی دارد را نیز تصرف کند. همچنین در بخشی از بازی ساختمانی همچون کعبه قرار داده شده که شخص باید به آن هجوم برده و شیطان های درون آن را بکشد. شرکت ژاپنی که مسوولین آن دانمارکی هستند و تمام فعالیت های انان را در راه تخریب چهره اسلام در ذهن عامه مردم و کودکان  و افزایش دشمنی  صورت می گیرد؛ تاکنون 30 میلیون نسخه از بازی را توزیع کرده که قابلیت پخش روی « پلی استیشن»، « اکس بوکس» و « ویندوز»  را دارد. « ساندی یسری» از برنامه سازان اینترنتی تصریح کرد: این اولین بازی نیست که در راه اهانت به اسلام تهیه می شود؛ و راهی برای متوقف کردن انتشار آن ها وجود ندارد؛ بلکه تنها می توان با تهیه بازی های دیگری، مفهوم های غلط منتشر شده از اسلام را در ذهن کودکان تصحیح نمود.

 

 

                                                                         منبع: الشروق انلاین



یک شنبه 10 فروردين 1393برچسب:عمره - سفرمولانا گرگیج , :: 8:47 ::  نويسنده : گلستانی       

مولانا گرگیج  به منظور ادای عمره مفرده عازم حرمین شریفین می شوند

 

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج ، امام جمعه اهل سنت آزادشهرپس از ۴ سال به منظور ادای عمره مفرده عازم حرمین شریفین می شوند

 

 

 safar molana

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از ۴ سال مطابق با فیش بانکی خود بالاخره شامگاه دوشنبه (۱۱فروردین ۱۳۹۳) ساعت ۲۲:۳۰  به همراه هیئتی  فرودگاه گرگان را به مقصد جده ترک می کنند

 

لازم به ذکر است مولانا گرگیج، ابتدا عازم مدینه منوره می شوند. ایشان پس از چند روز اقامت در مدینه منوره رهسپار مکه مکرمه می شوند و عمره مفرده را بجا خواهند آورد و مدت زمان سفر ایشان به حرمین شریفین ۱۰ روز می باشد

 

                                          منبع : سایت مولانا گرگیج



مولانا عثمان: شفاعت‌کنندگان در روز قیامت اختيار تام و قدرت مطلقه ندارند

 

مولانا محمد عثمان، ‌امام جمعه اهل‌سنت خاش، در خطبه‌های روز جمعه (1 فروردین 1393) پس از تلاوت آیه «وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» [الزخرف : 86] مطالبی پیرامون "شفاعت" اظهار داشت و در این زمینه گفت: در بحث شفاعت سه شخص دخیل هستند:1ـ شافع: یعنی شفاعت کننده؛ 2- مشفوع له: کسی که برای او شفاعت می‌شود؛ 3- مشفوع عنه: یعنی آن ذاتی که از او سوال و درخواست عفو، بخشش و گذشت می‌شود.

 

ایشان در توضیح بحث شفاعت افزود: "مشفوع عنه" در روز قیامت ذات الله تعالی بوده و انبیاء، قرآن، حافظان قرآن، علماء و... شافع هستند که هر يك از آنها به نوبه‌ی خود به درگاه الله تعالی سفارش می‌كنند. البته هيچ‌كدام از شفاعت‌کنندگان در روز قیامت اختيار تام و قدرت مطلقه ندارند، بلکه اختيار كلی و قدرت مطلق فقط الله تعالی‌ست، چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: «يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئاً وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» خداوند متعال به هيچ‌يك از انبياء،علما، حفاظ، ملائكه و... به طور كامل اختيار مطلق  نداده است، بلکه حكم و فيصله در آن روز فقط برای الله تعالی است. مولانا محمد عثمان در ادامه سخنان خود برای اثبات مطالب فوق برخی از آیات قرآنی را به عنوان دلیل ذکر کرد و گفت: در سوره «النبأ» آمده است: «يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا» روز قيامت جبرئيل امين همراه با ملائكه‌ای كه صف بسته‌اند در درگاه الله تعالی حاضر می‌شوند، ‌اما هيچ‌كدام از آنها بدون اجازه‌ی الله تعالی حق صحبت کردن ندارند. همچنین در سوره مريم آمده است: «وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا*لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا» [مریم:86-87] مجرمين با حالتی آشفته و وحشتناك و در حالی كه تشنه‌اند توسط مامورين جهنم به زور به طرف جهنم كشیده می‌شوند. در آن روز کسی مالك شفاعت و سفارش در حق مجرمين و گناهكاران را نیست، مگر كسی كه با خدا در دنيا عهدی بسته است. حضرت عبدالله بن عباس در تفسیر «عهد» می‌فرماید: «العهد من قال لا إله إالا الله» كسی كه به کلمه توحيد اقرار كرده باشد. البته تنها اقرار زبانی كافی نیست. در سوره زخرف می‌خوانیم: «وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» [زخرف: 86] نمی‌تواند شفاعت كند هيچ كسی، نه انبياء، نه حفاظ و نه کسی دیگر، مگر كسی كه ‌علاوه از اقرار به کلمه طیبه، بر آن یقین داشته و به مقتضای کلمه نیز عمل کرده باشد. لذا منافقين از این رديف خارج شدند چون آنها به زبان اقرار می‌كنند اما بر توحيد يقين ندارند. خطیب جمعه مسجد جامع‌الخلیل اظهار داشت: اجازه الله تعالی برای شفاعت شافعان در حق كسانی است كه الله تعالی از آنها راضی شده باشد. در سوره نجم آمده است: «وَكَم مِّن مَّلَكٍ فِي السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئاً إِلَّا مِن بَعْدِ أَن يَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن يَشَاءُ وَيَرْضَى» خداوند متعال در سوره توبه آيه 100 گروه‌هایی را كه از آنها اعلام رضایت نموده معرفی می‌کند و می‌فرماید: «وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» در این آیه سه گروه مهاجرین، انصار و کسانی که از مهاجرین و انصار به خوبی پيروی كرده و از آنها به نیکی ياد می‌كنند و با آنها محبت می‌ورزند، ذکر شده است. آیه 10 سوره‌ی حشر در توصیف گروه سوم می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلّاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ». کسانی مصداق اين آيه می‌شوند كه دوست‌دار صحابه باشند. مدیر مدرسه مدینة‌العلوم خاش ادامه داد: خداوند متعال از اين سه جماعت اعلام رضايت نموده و وعده دخول بهشت را به آنها داده است. لذا انتظار و آرزوی شفاعت را كسی می‌تواند داشته باشد و برای كسی شفاعت می‌شود كه مسلمان و اهل توحيد بوده و الله تعالی از او راضی باشد.


مولانا احمد- رحمه‌الله- متعلق به یک قشر خاص و جغرافیای محدود نبود امام جمعه اهل‌سنت خاش در بخش پایانی بیانات خود ضمن عرض تسلیت وفات مولانا احمد نارویی -رحمه‌الله- افزود: حادثه ناگوار رحلت عالم ربانی و خستگی‌ناپذير مولانا احمد نارويی -رحمه‌الله- كه بر اثر واژگونی اتومبيل در اطراف زاهدان اتفاق افتاد، قلب همه را مجروح نمود. اين حادثه را به همه امت مسلمان و به‌ويژه به حضرت شيخ‌الاسلام و دارالعلوم مكی زاهدان و تمام امت اسلام تسليت عرض می‌نمايم. مولانا احمد -رحمه‌الله- متعلق به یک قشر خاص و جغرافیای محدود نبود، بلکه متعلق به امت اسلام بود. الله تعالی درجه ايشان را بلند و در جوار بهترین رحمت‌های خود قرار دهد  و به امت اسلام نعم البدل عطاء فرماید.

 

                                            منبع : سنی آنلاین



 

 

 

جلسه دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان

 

حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان در نظر دارد به زودی جلسه‌ای به منظور دیدار دانش‌آموختگان سال‌های گذشته با اساتید حوزه برگزار نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، دارالعلوم زاهدان، که بزرگترین مرکز علمی و فرهنگی اهل‌سنت ایران به شمار می‌رود، به منظور تجدید دیدار با دانش‌موختگان خویش و مستحکم نمودن ارتباط آنها با مرکز علمی‌شان، جلسه‌ای در تاریخ 12 و 13 فروردین 1393 (مصادف با اول و دوم جمادی‌الثانی 1435) در محل دارالعلوم زاهدان برگزار خواهد کرد.

گفتنی‌ست در این جلسه دیدار و گفتگو، فارغ‌التحصیلان 24 سال گذشته دارالعلوم زاهدان (سال‌های 1368 تا 1392) شرکت خواهند کرد.



شنبه 9 فروردين 1393برچسب:, :: 10:26 ::  نويسنده : گلستانی       

مولانا عبدالحمید: اقدام به گروگان‌گیری به هر دلیلی نادرست است

 

molana-intervew-1

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن اینکه خواستار آزادی مرزبانان ایرانی توسط گروه جیش العدل شد، اقدام به گروگان گیری مرزبانان ایرانی را کار نادرستی خواند و گفت: سلامتی مرزبانان ایرانی برای ما حائز اهمیت است.

شیخ مولوی عبدالحمید در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در مورد خبر کشته شدن یکی از مرزبانان ایرانی توسط گروهک تروریستی جیش العدل گفت: خودمان عزادار مرحوم مولانا احمد بودیم که خبردار شدیم یکی از مرزبانان اسیر ایرانی نیز کشته شد و این مسئله غم و اندوه ما را چند برابر کرد. امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان نگران وضعیت سلامت مرزبانان ربوده شده هستند، اظهار کرد: این سربازان از مرزهای کشور حفاظت می کردند و برای ما بسیار با ارزش هستند و سلامتی آنان نیز برای ما حائز اهمیت است. وی خواستار آزادی فوری این مرزبانان توسط گروهک جیش العدل شد و تاکید کرد: پیام ما به سردمداران این گروه این است که کار اشتباه و غلط آنها محکوم است و نباید با احساسات مردم بازی و یا آن را تحریک کنند. اقدام به گروگان گیری به هر دلیلی نادرست است و نباید آن را ادامه داد. شیخ مولوی عبدالحمید خطاب به گروه جیش العدل گفت: باید از طریق گفت وگو مشکلات و ادعاهای خود را مطرح و از آن طریق به نتیجه رسید نه اینکه دست به اسلحه برد و مشکلات مردم منطقه را بیشتر کرد. امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در حال حاضر در کشور فضای گفتمان حاکم شده و حرف همه گروه های موافق و مخالف شنیده و به آن پاسخ مقتضی داده می شود به همین دلیل نباید دست به جنگ زد تا از این طریق به خواسته ها و اهداف خود رسید. شیخ مولوی عبدالحمید مجدد در پایان خواستار آزادی مرزبانان ایرانی توسط گروه جیش العدل شد و از آنان خواست که برای رفع مشکلات خود با مسئولان ایرانی گفت وگو کرده و زمینه را برای بازگشت این سربازان به خانواده هایشان مهیا کنند.

                                                                                     منبع: ایلنا



اجرای قانون اساسی مایه بقای نظام جمهوری اسلامی است

 

molana_eid

 

مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنانشان در مراسم دیروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به روز جمهوری اسلامی، ضمن گرامی‌داشت این روز، اظهار داشتند: روز ۱۲ فروردین روزی‌ است که ملت ایران پای صندوق‌های رأی رفته و به نظام جمهوری اسلامی به عنوان سیستم حکومتی ایران رأی مثبت دادند. این اقدام ملت به معنای آن‌ست که ملت می‌خواهد سرنوشت خود را در دست گرفته و مسئولین خود را از طریق انتخابات، انتخاب نماید.

 

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: جمهوریتِ مورد تائید ملت ایران، جمهوریت از نوع غربی نیست، بلکه جمهوریت از نوع اسلامی است؛ یعنی قوانین و مقررات اسلام برای ملت ایران مهم است، و این نوع جمهوریت، بهترین نوع سیستم حکومتی است که ملت ایران آن را برای خود انتخاب نمود. خطیب جمعه اهل سنت زاهدان به انتخاب اعضای خبرگان و تدوین قانون اساسی اشاره کردند و گفتند: بعد از ۱۲ فروردین همچنین خبرگان ملت انتخاب شدند تا قانون اساسی کشور را بر اساس اسلام پایه‌ریزی و تدوین نمایند. خبرگان ملت نیز قانون اساسی را تدوین کردند که، پس از رفراندوم قانون اساسی، از آن زمان تا کنون کشور بر اساس آن قانون اداره می شود. ایشان در ادامه افزودند: قانون اساسی بسیار مهم و از دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است، اما آنچه در حال حاضر مهم است اجرای دقیق و صحیح این قانون است. اجرای قانون اساسی مایه بقای نظام جمهوری اسلامی است، قانون اساسی جزو میثاق ملی ایرانیان محسوب می شود. لذا این قانون باید درست و صحیح اجرا شود. مولانا عبدالحمید در تشریح اجرای قانون اساسی خاطرنشان نمودند: تمام آزادی‌های تصریح‌شده در قانونی اساسی، از قبیل آزادی تشکل و احزاب، آزادی بیان و قلم، و همه آزادی‌های قانونی باید اجرا شوند و هیچ فرد، گروه و جناحی نباید توان ممانعت از اجرای این قوانین و یا اِعمال سلیقه در آنها را داشته باشد. لذا اجرای قانون اساسی مهمترین نکته ای است که دولت تدبیر و امید و سایر مسئولین نظام و دست‌اندرکاران باید آن را مدنظر قرار دهند. مدیر دارالعلوم زاهدان به تنوع دینی و مذهبی در ساختار جمعیتی ایران اشاره نموده و تاکید کردند: همه آزادی‌های دینی و مذهبی که در قانون اساسی به آنها اشاره شده است باید اجرا شده و حقوق ادیان و مذاهب در کشور باید محترم شمرده شوند و هیچ قدرت، نهاد و سازمانی نتواند اجرای این آزادی‌های قانونی را متخل نماید، بلکه این قانون باید برای همه ملت، به ویژه مجریان قانون، حرمت داشته باشد و از هرگونه اعمال سلیقه جلوگیری صورت گیرد. مولانا عبدالحمید یادآور شدند: اگر قانون اساسی به صورت درست و صحیح اجرا شود مطمئن باشیم که رضایت ملت حاصل خواهد شد و موجب پایداری نظام و انقلاب می شود.

 

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان از برخی مراجع و علمای مطرح و بانفوذ، که اخیرا بحث افزایش جمعیت اهل سنت در ایران را مطرح کرده بودند، گلایه کرده و گفتند: بعضی از علما و مراجع گاهی اوقات کلماتی را بر زبان می‌آورند که موجبات رنجش دوستان و سوءاستفاده دشمنان را فراهم می‌آورد. به عنوان مثال اخیرا در رسانه‌ها آمده بود که برخی از علما از افزایش جمعیت اهل‌سنت در ایران اظهار نگرانی کرده‌اند. اگر این‌گونه کلمات و جملات از سوی یک انسان عادی مطرح شوند،‌ انسان حمل بر بیسوادی وی می‌کند، اما وقتی این کلمات و مباحث توسط کسانی که از آنها توقع و انتظار بیشتری می‌باشد مطرح شوند، جای گلایه دارد. مولانا عبدالحمید در واکنش به اینگونه اظهارات خاطرنشان کردند: اولاً در صورت صحت این اظهارات، اگر جمعیت اهل‌سنت افزایش پیدا کند بازهم نباید جای نگرانی باشد، زیرا شیعه و سنی مسلمان و جزو ملت ایران و متعلق به همین آب و خاک هستند. ثانیاً این اظهارات به هیچ‌وجه صحت نداشته و نتیجه گزارش‌های غلطی است که به مراجع و مسئولین می‌رسد. مثلا یکی از علمای شیعه گفته بود که در فلان استان، که قبلا جمعیت شیعه در اکثریت قرار داشته، ‌اکنون جمعیت اهل‌سنت اکثریت را به خود اختصاص داده است. در حالی که طبق تحقیقات صورت گرفته جمعیت اهل‌سنت در آن استان از ابتدا در اکثریت بوده، اما این عالم اطلاعی از این موضوع نداشته است. خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه گفتند: ما می‌دانیم که بعضی از علما به خاطر تشویق برادران شیعه در زمینه افزایش جمعیت این مباحث را مطرح می‌کنند، اما این شیوه تبلیغ و تشویق درست نبوده و شایسته علمای شیعه و سنی نیست. البته ما خوشحال می‌شویم که جمعیت برادران شیعه ما افزایش یابد، چون آنها برادران ما هستند. وقتی ما با یکدیگر برادر هستیم مطرح کردن چنین مباحثی مناسب نیست، اما به هر حال بنده اطمینان می‌دهم که این موارد صحت ندارد، بلکه به همان اندازه که جمعیت شیعه در کشور افزایش یافته، جمعیت اهل‌سنت نیز به همان اندازه افزایش یافته است. ایشان مجددا از ارائه برخی اخبار و گزاش‌های غلط به مسئولین گلایه کردند و گفتند: متاسفانه در کشور ما دروغ در سطح گسترده‌ای وجود دارد. مدتی قبل یکی از افراد مدعی شده بود که در هر مسجد اهل‌سنت ۱۰۰ طلبه درس می‌خواند. در حالی که این ادعا از اساس دروغ است، مساجد اهل‌سنت برای اقامه نماز هستند نه برای نگهداری طلاب. طلاب در مدارس دینی و یا مکاتب مشغول تحصیل‌اند. امام جمعه اهل‌سنت زاهدان تاکید کردند: رشد جمعیت دیندار، نمازخوان و سالم در بین شیعه و سنی مایه افتخار ماست، ‌اما مطرح کردن کلمات و مباحثی که باعث رنجش دوستان و سوءاستفاده دشمنان شود از سوی افراد و علمای بزرگ و بانفوذ شیعه و سنی مناسب نیست، زیرا این کلمات موجب کدورت شده و اختلاف می‌شود. ما باید در هر شرایط، به ویژه در شرایط کنونی، از سخنان و موارد اختلاف برانگیز به شدت اجتناب نماییم.

 

مولانا عبدالحمید در پایان با اشاره به شهادت یکی از مرزبانان گروگان گرفته شده، ضمن دعای مغفرت برای وی، اظهار امیدواری نمودند که سایر گروگان‌ها طی روزهای آتی آزاد شوند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی  دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید



شنبه 9 فروردين 1393برچسب:بهار - طیبعت , :: 10:3 ::  نويسنده : گلستانی       

 

                             بهار، دروس و تکالیف

نسیم فرح بخش بهاری در حال وزیدن است و طبیعت مرده در حال نو شدن و سوز و سرمای زمستان در حال رخت بربستن. بهار نیز رویدادی است همانند سایر رویدادهای طبیعی و تاریخی که برای خردمندان برخوردار از گوش شنوا و چشم بینا حاوی درس‌ها و عبرت‌های فراوانی است. چنان که خداوند در آیه‌ی ۶۵ نحل می‌فرماید: «وَاللَّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَسْمَعُونَ» یعنی: خدا است که از (ابر) آسمان آب را می‌باراند و زمین را پس از مرگ آن، (دوباره جان و) حیات می‌بخشد. بی‌گمان در این (کار باراندن و رویاندن و موت و حیات) دلیل روشنی (بر وجود مدبّر حکیم) است برای آنان که گوش شنوا دارند.

                                   دروسی که باید از بهار گرفت:

بهار نوید بخش آخرت است، به همین دلیل پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرموده: «فَإذا رأیُتُمُ الَّربیعَ فأکثِروا ذِکرَ النُشُور» یعنی: با دیدن بهار فراوان رستاخیز را به یاد آورید. خداوند هر سال یک بار زنده کردن طبیعت بعد از مرگ زمستانی را به ما نشان می‌دهد، تا تصور زندگی بعد از مرگ برایمان آسان گردد. خدایی که قادر باشد هر سال یک بار زمین و روییدنی‌های آن را بمیراند، سپس زنده گرداند، توانایی آن را هم دارد که تنها برای یک بار آدمی را بمیراند و در آخرت زنده گرداند.

•بهار خوش آب و هوا دائم در پسِ زمستان سرد و سوزان می‌آید، همان‌گونه که روزِ روشن در پسِ شب سیاه. «وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ آیَاتٌ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» (جاثیه: ۵) یعنی، همچنین در دگرگونی شب و روز و در چیزهایی، (همچون باران و نور و اشعّه‌های گوناگون) که خدا از آسمان فرو می‌فرستد و (سبب) رزق و روزی هستند و خدا به‌وسیله‌ی آن‌ها زمین را بعد از مرگش حیات می‌بخشد و نیز در وزش باد‌ها (و بالطبع دگرگونی هوا) نشانه‌های بزرگی است برای آنان که به تعقّل می‌پردازند. ‏این آمد و شد پی در پی، حامل پیام امید است و به انسان می‌آموزد که فضای سرد و تاریک موجود همیشه ماندگار نیست و اگر تاب مقاومت در برابر آن وجود داشته باشد، رو به زوال است و خورشید گرم و تابان در پس این سوز و تاریکی، هر آن پرده از رخسار می‌زداید. سختی‌های امروز را به امید دستیابی به خوشی‌های آینده باید تحمل نمود.

در نومیدی بسی امید است                    پایان شب سیه سفید است

نباید از زمستان انتظار هوای گرم داشت و از شب هوای روشن، بلکه باید با سرما و سیاهی آن دو ساخت و برایشان چاره‌اندیشی کرد. به قول اقبال لاهوری:

مسلمانی که داند رمز دین را                     نساید پیش غیرالله جبین را

اگر گردون به کام او نگردد                        به کام خود بگرداند زمین را

•گرچه بهار زداینده‌ی یخ‌های زمستانی است؛ اما آن نیز ماندگار نبوده و چون جهانگردی است که چند صباحی نزد ما مهمان است و سپس سفر را بر حضر ترجیح داده و ما را به فصلی دیگر می‌سپارد. آمدن بهار معتدل باید ما را نه از وسایل خنک‌کننده‌ی تابستان غافل نماید و نه از وسایل گرمازای پاییز و زمستان آتی. شادابی، طراوت، سرسبزی و خوشی‌های بهار، انسان متعادل را گرفتار غرور نمی‌کند. وی بهره‌ی خود را از فرصت پیش‌آمده فراهم می‌آورد. نه آمدن بهار می‌تواند او را از کوره به‌در برد و نه رفتنش او را اندوهگین گرداند. شخص متعادل خود را مصداق این آیه‌ی قرآن می‌گرداند که: «... لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» یعنی، ‏... این بدان خاطر است که شما نه بر از دست دادن چیزی غم بخورید و نه شادمان بشوید بر آنچه خدا به دستتان رسانده است. خداوند هیچ شخص متکبّر فخرفروشی را دوست نمی‌دارد. مسلمانی که به قضا و قدر ایمان دارد هنگام روی آوردن خوشی‌ها و ناخوشی‌های زندگی شاکر و صابر است؛ زیرا می‌داند که زندگی معجونی زیبا از هر دوی آن هاست: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا».

•بهار یادآور گذشت یک‌سال از عمر آدمی‌ست و بهترین زمان برای محاسبه‌ی نفس و تجدید و تکمیل عهدهایی که با خود و خدای خود بسته‌ایم. رمز موفقیت انسان‌ها در محاسبه‌ی به هنگامِ نفس و اقدام به برطرف نمودن معایب است. کسانی که به محاسبه‌ی هر از چند‌گاه خود نمی‌پردازند، به معایب خویش اطلاع نمی‌یابند و در نتیجه چون به رفع آن عیوبشان نمی‌پردازند، در باتلاق معایب خویش دست و پا می‌زنند. بهار بهترین فرصت برای این مهم است. صاحبان اندیشه‌ی سالم به حساب خود می‌رسند، قبل از اینکه به حسابشان رسیدگی شود و نابخردانِ غافل از احوال خویش، محاسبه‌ی نفس را جفا به خود تلقی می‌نمایند.

•هدف از محاسبه و لازمه‌ی آن، برنامه‌ریزی برای آینده است که بدون آن محاسبه معنایی ندارد. هر کس گرایشی به تغییر و حرکت به سوی کمال دارد، باید در نیمه‌ی دوم آخرین ماه سال محاسبه‌ی سالانه‌ی خویش را آغاز کند و برای سال پیش رویش برنامه ریزی نماید و اهداف سالانه‌ی خود را نصب العین قرار دهد، تا هر قدمی را که در سال نو برمی دارد، رو به جهتی مشخص و در راستای تحقق هدفی معین باشد. بدون داشتن نظم و برنامه جهت حرکت انسان روشن نیست و آدمی توانایی سنجش و ارزیابی خود را ندارد. بهار مناسب‌ترین فرصت برای این مهم نیز هست.

•بهار، شادابی، طراوت، سرزنده بودن و تنوع پذیری را به ارمغان دارد. بهار هر سال، سه ماه بیشتر نیست؛ اما می‌شود دوازده ماه سال را بهاری بود. بهار می‌تواند ایستگاه خوبی برای تقویت روحیه‌ی نشاط و شادی و دگرپذیری و پایان دادن به جمود و در لاک خود ماندن و افسردگی و اندوه باشد. انسان در بهار بیش از هر فصل دیگری میل به بهره بردن از طبیعت و زیبایی‌های موجود در آن دارد، بیش از هر زمان دیگر به سیر و سفر می‌پردازد و برای آسایش تن و آرامش روان برنامه‌ها دارد. او می‌تواند برای همه‌ی سال انرژی و روحیه کسب کند و در فصل‌های دیگر سال نیز بهاری رفتار کند و بدین صورت بهار می‌تواند منشأ تغییر و تحول روانی و رفتاری در آدمی باشد.

برخورداری از هر نعمتی، تکالیفی به دنبال دارد که فرار از این تکالیف، منجر به زوال آن نعمت می‌گردد. بهار نیز نعمتی از نعمت‌های خداوند است که با وزیدن نسیم‌های نوید بخشش، مسؤولیت‌ها و تکالیفی را بر ما تحمیل می‌کند و بدون انجام آن‌ها از فواید و خوشی‌های آن کم بهره خواهیم ماند. از آنجا که در فصل بهار ارتباط انسان با طبیعت به اوج خود می‌رسد؛ و لذا اگر به وظایف خود در قبال طبیعت آگاه نباشد، می‌تواند بد‌ترین نوع آسیب را به طبیعت وارد سازد. حفظ محیط زیست، مهم‌ترین وظیفه‌ی انسان در هر زمان خصوصاً در فصل بهار می‌باشد.

 

             دلایل قانونی و اخلا:قی حفاظت محیط زیست در اسلام

۱.محیط زیست آفریده خداست و حفاظت از آن به معنای حفظ آیات و نشانه‌های آفریدگار است.

۲.اجزای تشکیل‌دهنده‌ی طبیعت، موجوداتی هستند که پیوسته در حال ستایش آفریدگار خود هستند؛ به همین دلیل عدم رعایت نظافت در مورد آن‌ها گناهی بزرگ محسوب می‌شود. چنانچه قرآن می‌فرماید: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِیهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَکِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ» یعنی، آسمان‌های هفتگانه و زمین و کسانی که در آن‌ها هستند، همگی خدا را تسبیح می‌گویند و بلکه هیچ موجودی نیست مگر اینکه (به زبان حال یا قال) حمد و ثنای الله را می‌گوید، ولی شما تسبیح آن‌ها را نمی‌فهمید. (إسراء: ۴۴)

۳.همه‌ی قوانین طبیعت را خداوند وضع نموده است و هرچه در طبیعت اتفاق می‌افتد بر اساس قانون طبیعی خداوند است، پس باید از رفتار‌های چون تخریب و یا آلوده نمودن طبیعت که در جهت تخطی از قانون خدا صورت می‌گیرد، ممانعت کرد.

۴.تأکید قرآن براین است که انسان تنها موجودی نیست که در این دنیا زندگی می‌کند: ‏ «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ یَطِیرُ بِجَنَاحَیْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُکُمْ» یعنی، هیچ جنبنده‌ای در زمین و هیچ پرنده‌ای که با دو بال خود پرواز می‌کند وجود ندارد، مگر اینکه گروه هائی همچون شمایند. (انعام: ۳۸)

گرچه ‏انسان برسایر موجودات کره‌ی خاکی برتری دارد اما مخلوقات دیگر نیز در خور احترام و حفاظت‌اند. پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم نیکی به حیوانات را نیز درخور پاداش می‌دانست.

۵.اخلاق زیست محیطی در اسلام بر اصل «عدل و احسان» استوار است و همه‌ی روابط انسانی از جمله روابطش با طبیعت باید بر همین مبنا باشد: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ» (نحل: ۹۰) لازمه‌ی التزام به این اصل، عدم سهل‌انگاری در حفظ محیط زیست و رعایت نظافت آن است.

۶.به‌هم‌زدن تعادلی که خداوند به طبیعت بخشیده است، گناه محسوب می‌گردد. منبع همه چیز در عالم نزد خداوند است. خداوند در حدّ نیاز و مصلحت به زمین ارزانی می‌دارد: «‏وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ‏» یعنی، چیزی وجود ندارد مگر اینکه گنجینه‌های آن در پیش ما است و جز به اندازه‌ی معیّن و مشخّصی (که حکمت ما اقتضاء کند) آن را فرو نمی‌فرستیم. (حجر: ۲۱)

۷.محیط‌ زیست تنها از آنِ نسل حاضر نیست؛ بلکه نسل‌های آتی هم در آن سهیمند و نباید به سهم آیندگان در طبیعت خیانت ورزید. ضمیر «کم» در آیه‌ی ۲۹ سوره‌ی بقره هم به این مهم اشاره دارد: «هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا».

۸. و سرانجام خداوند وظیفه‌ی نیابت و جانشینی را بر عهده‌ی انسان نهاد و این وظیفه آنچنان دشوار بود که هیچ موجودی حاضر به پذیرش آن نشد. این وظیفه‌ی خطیر در بردارنده‌ی دو بخش مهم است که عبارتند از بندگی خدا و آبادانی زمین. حفظ محیط‌ زیست نیز بخشی مهم از آبادانی زمین است که عدم رعایت آن شانه خالی کردن از بخشی از وظیفه‌ی جانشینی محسوب می‌گردد: «هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا» یعنی، اوست که شما را از زمین آفریده است و آبادانی آن را به شما واگذار نموده است.

در دین مبین اسلام اصول اخلاقی معینی بر رابطه‌ی انسان با محیط زیست حاکم است. نقش انسان تنها در بهره برداری از طبیعت و لذّت بردن از آن خلاصه نمی‌گردد؛ بلکه حفظ و حمایت از آن را نیز شامل می‌شود. پیامبر حتی در جنگ‌ها خود را در قبال حفظ درختان، چشمه‌ها و حیوانات مسؤول می‌دانست و مجاهدان اسلام را به حفاظت و از بین نبردن آن‌ها سفارش می‌فرمود. آن حضرت هنگام خشکسالی و کمبود باران نماز باران می‌خواند و دعا می‌نمود.

رابطه‌ی انسان با محیط زیست علاوه بر بهره‌گیری و حفاظت، شامل تفکر و توسعه هم می‌شود. بر ماست تا در جلوه‌های زیبای طبیعت به دیده‌ی اعتبار نظر افکنیم و از مظاهر متنوع طبیعت پند و اندرز‌ها گرفته و در توسعه و آبادانی آن دریغ نورزیم.



با کشتن افراد بی گناه حقوق اهل سنت گرفته نمی شود

 

مولانا محمدحسین گرگیج در بخشی از خطبه های جمعه (۸ فروردین ۹۳) با توجه به کشته شدن یکی از مرزبانان توسط گروه موسوم به جیش العدل ضمن انتقاد شدید از این موضوع آن را نادرست خواند و بار دیگر خواهان آزادی سربازان از گروه جیش العدل

شد.

.gorgij.net

 

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر خاطر نشان کرد: بنده قبلا هم نامه ای خطاب به جیش العدل نوشتم که سربازان و مرزبانان را آزاد کنید اما بار دیگر قبل از سفرم به حرمین شریفین این درخواست را می کنم که سربازان را به آغوش گرم خانواده و وطن خودشان برگردانید. این سربازان انسانهای فقیر و مسکینی هستند که در آن آب و هوای و مکان نامساعد خدمت می کنند.گروگان گیری چنین افراد و هیچ انسان  بی گناه دیگری جایز نیست و ما آن را نادرست می دانیم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش کشته شدن گروهبان جمشید دانایی فر را نگران کننده توصیف کرد و افزود:همه مردم این انتظار را دارند تا آن ها را آزاد بکنید و خانواده های آن ها را بیشتر از این نگران و پریشان نکنید .خبر کشتن یکی از آن ها به نام جمشید دانایی فر که گروهبان بود  ما را به شدت نگران کرده است و ما آن را نادرست می دانیم و محکوم می کنیم

مولانا گرگیج در ادامه تهدید و کشتن افراد بی گناه را به دور از عقل و منطق خواند و تصریح کرد: خداوند می فرماید اگر بغض و عداوتی با کسی دارید سبب این نشود که شما عدالت را از دست بدهید و  کشتن مرزبان انتقام نیست وتهدید کردن که هر ۱۰ روز یکی را می کشیم کار نادرستی است و هیچ حقی را هم ثابت نمی کند بلکه سبب ضایع شدن حقوق و بدنام کردن قوم و مذهب می شود  و ما نمی خواهیم افرادی به این شکل حقوق اهل سنت را بگیرند و این کار به دور از عقل و منطق است لذا تقاضای بنده این است اگر هیچکدام از ۵ سرباز را نکشته اند همه را آزاد بکنند و اگر اشتباه کرده اند و یکی را کشته اند بقیه را هرچه زودتر آزاد بگردانند.

 

                                     لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید



ادامه مطلب ...


 

نگاهی به زندگی‌نامه مولانا احمد نارویی- رحمه‌الله-

 

خداوند متعال همواره به‌وسیله مردان راستین راه حق دین کامل‌اش را نصرت و یاری می‌فرماید. مشیت الهی چنین است که مردانی را برای خدمت دین حنیف‌اش تربیت و پرورش می‌دهد و سپس به عمر آنها برکت عطا می‌کند. یکی از این شهسواران کاروان اهل حق، دلسوز واقعی جامعه اهل‌سنت ایران و مدرس مشفق دارالعلوم زاهدان مولانا احمد نارویی -رحمه‌الله- بود که به حق می‌توان ایشان را در زمره زعماء و رهبران جامعه اهل‌سنت دانست. ایشان در عمر نه چندان طولانی اما بسیار پربرکت خویش خدماتی به جامعه اسلامی ارائه داد که انجام آنها در این مدت کوتاه فقط از عهده ایشان برمی‌آمد. در نوشتار پیش‌رو مختصری از شرح‌ حال و فعالیت‌های ایشان ارائه می‌گردد.

 

                                                                      شرح حال

مولانا احمد نارویی- رحمه الله- فرزند عبدالکریم در سال 1342 هـ.ش در شهرستان زاهدان دیده به جهان گشود. ایشان تحصیلات ابتدایی را در مسجد عزیزی (مسجد جامع قدیم زاهدان) و دارالعلوم زاهدان  فراگرفت و آن‌گونه که حضرت شیخ‌الاسلام روایت می‌کند، تقریبا به سال 1350 هـ.ش مادر مکرمه مولانا احمد، ایشان را برای فراگیری علوم دینی به دارالعلوم زاهدان آورد. ایشان از محضر اساتید بزرگواری همچون مولانا عبدالعزیز- رحمه الله-، بنیان‌گذار دارالعلوم، مفتی خدانظر – رحمه‌الله-، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید،‌ مولانا نذیراحمد سلامی و سایر اساتید آن ‌زمان دارالعلوم کسب فیض نمود. تشویق و ترغیب اطرافیان مولانا احمد -رحمه الله-، ایشان را بر آن داشت تا برای رفع عطش علمی خویش راهی دیار غربت شده و از فضای علمی و معنوی مدارس به‌نام و برجسته پاکستان حظ وافر ببرد. مولانا احمد-رحمه الله- طی دوران تحصیل در پاکستان، فضای علمی و معنوی مدارس متعددی از جمله بدرالعلوم حمادیه رحیم‌یارخان و دارالعلوم فیصل‌آباد را تجربه کرده و سرانجام از جامعه فاروقیه کراچی فارغ‌التحصیل شد. به عبارت دیگر ایشان با سپری نمودن سال‌های تحصیلی خود در مدارس مختلف توانست علوم دینی را از محضر علمای بزرگ و متبحری همچون شیخ‌القرآن مولانا عبدالغنی جاجروی، مفتی نذیراحمد (شیخ‌الحدیث و مدیر فقید دارالعلوم فیصل‌آباد)، شهید دکتر مفتی نظام الدین شامزی، مولانا عنایت الله (رحمهم الله) و شیخ الحدیث مولانا سلیم الله خان- حفظه الله- حاصل نماید.


                                                     بازگشت به وطن

مولانا احمد -رحمه الله- پس از دانش‌آموختگی و استفاده از معنویات،‌ تفکرات، نگرش‌ها و دیدگاه‌های علمای مختلف پاکستان با کوله‌باری از علم و تجربه، به وطن و زادگاهش بازگشت. ایشان ابتدا در مدرسه دینی قاسم العلوم (جاده‌قدیم) زاهدان مشغول به تدریس شد و4 سال (66-1362) را در این مدرسه سپری نمود. مولانا احمد در سال 1367 هـ.ش به پیشنهاد حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، مدیر دارالعلوم زاهدان، به این مرکز بزرگ علمی و دینی تشریف برده و تا واپسین لحظات عمر مبارکش در آنجا به تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی، ارشاد و راهنمایی و اصلاح بین الناس مشغول شد.


                برخی از خصوصیات و ویژگی‌های فردی ایشان

مولانا احمد نارویی-رحمه الله- از معدود اشخاصی بود که استعدادهای مختلف و سجایای اخلاقی بارزی را می‌شد در عملکرد و اخلاقش به وضوح مشاهده نمود. برجسته‌ترین آنها عبارتند از:

1ـ گشاده‌رویی: مولانا احمد انسانی خوش‌اخلاق، خوش‌برخورد و گشاده‌رو بود. در سخت‌ترین شرایط تبسم و لبخند از لبان ایشان دور نمی‌شد. مرحوم مولانا احمد این برخورد را از مخالفان خود هم دریغ نمی‌کرد. به گواهی اطرافیان مولانا، گشاده‌رویی مولانا احمد عمومی بود و از اعضای خانواده گرفته تا دشمنان و مخالفان همه از آن بی‌بهره نبودند.

2- استقبال از انتقاد: مولانا احمد – رحمه‌الله- نه تنها از انتقاد هراسی نداشت که بالعکس از آن استقبال هم می‌کرد. ایشان انتقاد اطرافیان‌اش را با نهایت آرامش می شنید و سپس آنچه را لازم می‌دانست با متانت بر زبان می‌آورد.

3- مهارت در تدریس: طلاب دارالعلوم زاهدان بیش از هرچیزی، مولانا احمد – رحمه‌الله- را به سبب مهارت تامه و حیرت‌انگیزش در تدریس کتب بزرگ و حل مسائل پیچیده می‌شناسند. ایشان با وجود آن‌که به علت کثرت مشاغل "ابوالمشاغل" نامیده شده بود، تا آخرین ایام زندگی پربرکت خویش به تدریس کتب مهم و بزرگ ادامه داد. فضای کلاس درس ایشان بسیار صمیمانه و مملو از محبت بود.

4- درک و بینش بالا: یکی از ویژگی‌های مولانا احمد – رحمه‌الله- بینش درست و جهان‌بینی عمیق ایشان بود. تحلیل ایشان از مسایل مختلف سیاسی و اجتماعی نشان از ژرف‌نگری و عمق بینش ایشان بود. طبق فرمایش حضرت شیخ‌الاسلام – حفظه‌الله و رعاه-، تحلیل ایشان از مسایل مهم مسئولان رده بالا در سطح رئیس‌جمهور را هم متاثر می‌کرد. همین نکته باعث شده بود بخش بزرگی از جامعه اهل‌سنت در کشور، به‌ویژه سیستان‌وبلوچستان، برای حل مشکلات سیاسی و مشورت گرفتن پیرامون امور مهم خدمت ایشان حاضر شوند.

5- خط مشی اعتدالی: ایشان در مسایل سیاسی همواره مواضع معتدلانه می‌گرفت و حقوق حقه همه اقوام و مذاهب را در نظر داشت. از آنجائی‌که ایشان به‌نوعی نقش معاونت سیاسی و اجتماعی حضرت شیخ‌الاسلام را ایفا می‌کرد، مردم و مسئولان بسیار به ایشان اعتماد و مراجعه می‌کردند. مولانا احمد – رحمه‌الله- در امور مهم هرگز بدون مشورت حضرت شیخ‌الاسلام و دیگر هم‌سنگران خویش تصمیم نمی‌گرفت.

6- مهارت در حل‌وفصل منازعات: مولانا احمد – رحمه‌الله- تخصص ویژه‌ای در حل‌وفصل نزاع‌های خانوادگی و فامیلی داشت. به‌طوریکه اختلافات دیرینه و چند ساله را در عرض چند ساعت حل می‌کرد. بسیاری از پرونده‌هایی که دادگستری و محاکم قضایی از حل آنها عاجز مانده بودند، توسط ایشان به‌راحتی حل‌وفصل شده‌اند.

7- خستگی ناپذیری: با وجود مشغله‌های فراوان، هیچ‌گاه نشانه و علامتی از خستگی و افسردگی در چهره‌اش مشاهده نمی‌شد، بلکه همواره در اوج نشاط و و توانایی قرار داشت و با تمام توان و انرژی مشغول کار و فعالیت بود. ایشان پس از پایان تدریس، بلافاصله به دفتر کاری خویش، که از ساعات ابتدایی روز مملو از مراجعین بود، می رفت و در آنجا نیز با نهایت گشاده‌رویی و متانت به سخنان افراد با مسایل و مشکلات متفاوت گوش فرا داده و برای هر کدام از آنها راهکار مناسب، ‌مفید و مؤثری ارائه می نمود. 


                                          برخی از مسئولیت‌های مولانا احمد

مولانا احمد، که تمام زندگی خویش را در مسیر تعلیم و تعلم و خدمت به اسلام و مسلمین سپری نمود، دارای پرونده‌ای درخشان در خدمت‌گذاری می‌باشد؛ نگاهی گذرا به مسئولیت‌ها و فعالیت‌های ایشان دلیل واضحی بر این مطلب است. بخشی از آنها عبارتند از: ـ استاد حدیث و فقه دارالعلوم زاهدان؛ ایشان سالیان متمادی مسئولیت تدریس "سنن ابوداود" را بر عهده داشت. ـ معاونت اداری و مالی دارالعلوم زاهدان؛ ـ رئیس هیئت مدیره صندوق قرض الحسنه عزیزیه؛ این صندوق که با همت حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان و در مسیر بانکداری اسلامی تاسیس شده است، تاکنون خدمات بسیار مفید و مؤثری در زمینه اعطای تسهیلات و وام‌های بدون ربا به افراد محتاج و نیازمند ارائه داده است. ـ مسئول دارالتحکیم دارالعلوم زاهدان؛ ـ عضو مجمع فقه اسلامی اهل سنت ایران؛ ـ مسئول درمانگاه شبانه‌روزی خدیجة الکبری (زیر نظر دارالعلوم زاهدان) ـ عضو هیئت مدیره موسسه خیریه محسنین (وابسته به دارالعلوم زاهدان) ـ مدیرمسئول سابق پایگاه اطلاع‌رسانی سنی آنلاین.
لازم به ذکر است ایشان فعالیت‌های زیادی در جهت پیشرفت و ترقی هرچه بهتر و بیشتر بخش‌های مختلف دارالعلوم، از جمله "سنی آنلاین"،‌ و نیز به خاطر حفظ استقلال دارالعلوم زاهدان، انجام داده و در این مسیر سختی‌ها و مشکلات زیادی را به جان خرید؛ بازداشت نزدیک به 6 ماه ایشان در سال 1387 هـ.ش نمونه بارزی از تحمل این سختی‌هاست.
مولانا احمد- رحمه الله- همچنین در سال 1372 هـ.ش مدت 5 ماه و اندی از زندگی خویش را در زندان وکیل‌آباد مشهد سپری نمود.


وفات: مولانا احمد-رحمه الله- بالاخره پس از سال‌ها خدمت به اسلام و مسلمین، و تدریس علوم دینی و ایجاد صلح و آشتی در تاریخ 26 اسفند 1392 هـ.ش در سن 50 سالگی بر اثر سانحه رانندگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. جنازه ایشان در آرامستان بهشت محمد زاهدان (قبرستان جاده میرجاوه) دفن گردید.

(إنا لله و إنا إلیه راجعون. رحمه الله رحمة واسعة وأسکنه فسیح جناته.)

 

                                     منبع : سنی آنلاین



 

برگزاری مجلس بزرگداشت مولانا احمد- رحمه‌الله-در ولایت نیمروز

 

جمعی از شاگردان و ارادتمندان مولانا احمد –رحمه الله- روز چهارشنبه 28 اسفند 1392 به مناسبت درگذشت ایشان مجلس بزرگداشتی در ولایت نیمروز افغانستان برگزار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی  آنلاین، در این مجلس که در مدرسه دینی "احیاءالعلوم" شهر زرنج برگزار شد، اقشار مختلف، اعم از شاگردان مولانا احمد- رحمه الله-، اصحاب مدارس دینی، اساتید مدارس، ریش‎سفیدان، طلاب مدرسه دینی احیاءالعلوم و عموم مردم شریف و همیشه در صحنه ولایت نیمروز، حضور داشتند. این جلسه معنوی با تلاوت قرآن پاک توسط عموم حضار آغاز گردید و در ادامه جلسه سخنان مولانا عبدالغنی بدری، ناظم تعلیمی مدرسه دینی دارالعلوم زاهدان (که از طریق تلفن ارتباط حاصل شده بود) و همچنین صحبت‎های مولوی صلاح الدین، یکی از علماء برجسته شهر زرنج، باعث دلگرمی و تجدید خاطرات زندگانی استادِ مرحوم گردید. پایان‎بخش این جلسه معنوی دعای مولوی حبیب الله رحیمی، یکی از علمای برجسته ولایت نیمروز، بود.
تسلیت علمای کابل به مناسبت درگذشت مولانا احمد همچنین جمعی از علمای اهل‌سنت کابل مراتب تسلیت خویش را به مناسبت درگذشت جانگداز مولانا احمد- رحمه الله- به محضر مدیریت محترم دارالعلوم زاهدان اعلام نمودند. علمای اهل‌سنت کابل در این تسلیت‌نامه، مولانا احمد- رحمه الله- را "شخصیتی فراتر از مرزها" و "خیرخواه امت مسلمه" توصیف کرده و فقدان ایشان را "ضایعه ای بزرگ برای مسلمانان جهان"  عنوان کردند.
متن کامل این تسلیت‌نامه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم خدمت استاد عالی قدر حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله ورعاه السلام علیکم و رحمة الله وبرکاته خبر ارتحال استاد بزرگوار مولانا احمد نارویی تمامی شاگردان و دوستداران ایشان را متاثر نموده و داغ بزرگی بر دل مسلمانان گذاشت. از الله تبارک و تعالی عاجزانه می خواهیم که ایشان را در جوار بهترین رحمت‎های خویش جای داده و با صدیقین،‌ شهدا و صالحین محشور گرداند. ایشان شخصیتی فراتر از مرزها بوده و برای بسیاری از امت مسلمه نافع و خیرخواه بودند، فقدان چنین انسان‎های وارسته ضایعه‎ ای بزرگ برای مسلمانان جهان می باشد. خداوند متعال به ایشان رفع درجات عنایت فرموده و به تمامی بازماندگان علی الخصوص شخص شما و تمامی اساتید و طلاب دارالعلوم زاهدان صبر جمیل عنایت فرماید. علما و اهل علم سراسر افغانستان به ویژه مردم کابل مراتب تسلیت خویش را تقدیم‎تان نموده و خود را در این غم بزرگ شریک‎تان می دانند. خداوند متعال به همه صبر عنایت فرماید.

مولوی فضل الله نوری/ مولوی عبدالله علی‎زهی/ مولوی عبدالرحمن براتی و جمعی دیگر از علمای کابل‌

(گفتنی‌ست بسیاری از علمای دیار افغانستان از دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان و از شاگردان مولانا احمد- رحمه الله- هستند، ‌که در استان‌های مختلف این کشور در حال تعلیم و تربیت فرزندان مسلمین و مشغول خدمت به اسلام می‌باشند.)

 

                        منبع : سنی آنلاین



مراسم تشییع جنازه مولانا احمد ناروئی در زاهدان برگزار شد+ تصاویر

 

36987

 

مراسم تشییع جنازه عالم فرزانه اهل‌سنت، مولانا احمد نارویی- رحمه‌الله- صبح امروز سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ با حضور ده‌ها هزار نفر از اقشار مختلف در محل برگزاری نماز جمعه اهل سنت زاهدان (مصلای قدیم) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، در این مراسم که جمعیتی بیش از ۶۰ هزار نفری از مشتاقان، ارادتمندان و شیفتگان علم و علما حضور داشتند. همچنین تعداد قابل توجهی از علمای استان‌های مختلف کشور،‌ بالاخص استان‌های مجاور سیستان و بلوچستان حضور داشتند. در مراسم تشییع جنازه، ابتدا مولانا عبدالغنی بدری، معاون آموزشی دارالعلوم زاهدان، ضمن تقدیر و تشکر از حضور تمامی مردم از اقصی نقاط استان و کشور، این ضایعه را به عموم مردم، به ویژه حضرت شیخ الاسلام، پرسنل دارالعلوم زاهدان، متعلقین مولانا احمد و سایر علما تسلیت عرض نمود و از بارگاه ایزدی رفع درجات آن مرحوم و صبر و تحمل مسئولین دارالعلوم و خانواده مولانا احمد را خواستار شد. در ادامه مفتی محمد قاسم قاسمی، رئیس دارالافتای دارالعلوم زاهدان، با تلاوت آیاتی با محتوای صبر و استقامت، مردم را به صبر و نماز در چنین مواقعی تلقین کرد. ایشان پس از ذکر خاطراتی از دوران تحصیل در کراچی و سفر حج که امسال نصیب این دو بزرگوار شده بود، خاطرنشان کرد: دنیا محل گذار و محکوم به فناست. این جهان پرورشگاه و جای ماندن نیست، بلکه آزمایشگاه است که ما چندین مرتبه در آن امتحان خواهیم شد و باید به سوالات جدیدی پاسخ بدهیم. مولانا قاسمی ادامه دادند: درگذشت مولانا احمد- رحمه‌الله- ضایعه بسیار بزرگی‌ست؛ هنگامی‌که از این حادثه تلخ و جانگداز مطلع شدم احساس کردم نیمی از بدنم را از دست داده‌ام. فقط خداوند می‌تواند به ما صبر عطا کند و تحمل این ضایعه بزرگ را آسان فرماید. در ادامه این مراسم،  مولوی سید عبدالمؤمن موسوی، از دوستان دوران تحصیل مولانا احمد- رحمه‌الله- در جامعه فاروقیه کراچی، به نمایندگی مدرسه دینی امام ندوی و همچنین از طرف علمای استان خراسان جنوبی، به ویژه امام جمعه بیرجند، امام جمعه طبس و امام جمعه اسدیه رحلت جانگداز عالم ربانی، مولانا احمد نارویی- رحمه‌الله- را به محضر حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، اساتید و طلاب دارالعلوم زاهدان، خانواده آن مرحوم و عموم جامعه اهل‌سنت تسلیت عرض کرد. سید عبدالمؤمن موسوی در ادامه سخنان خود، مولانا احمد- رحمه‌الله- را از جمله کسانی دانست که با رحلت آنها جهان اسلام با مصیبت و ماتم مواجه شده و اشک می‌ریزد. سپس “مولوی شهاب‌الدین شهیدی”، استاد حدیث حوزه علمیه احناف خواف، به نمایندگی از علما و مردم استان خراسان رضوی، رحلت مولانا احمد را “حادثه‌ای جانسوز و جانگداز” توصیف کرده و مراتب تسلیت علما و مردم استان خراسان رضوی را به شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، خانواده و بستگان مولانا احمد،‌ اساتید و طلاب مدارس دینی تقدیم کرد. مولانا شهیدی با بیان اینکه “ضایعه از دست دادن علمایی مانند مولانا احمد، جزو مصیبت‌های جبران‌ناپذیر است”، خاطرنشان کرد: مولانا احمد استادی بزرگوار، مشاوری دلسوز و مدیری مدبر و خستگی‌ناپذیر بود. ایشان متعلق به یک خانواده نبود، بلکه متعلق به همه جامعه اسلامی بود و امروز طلاب و مدارس دینی پدری روحانی را از دست داده‌اند. در پایان مراسم تشییع جنازه، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تلاوت آیات مبارکه «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَن یَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ» [آل عمران:۱۴۴] و «وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِکَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ» [انبیاء: ۳۴] ، درگذشت مولانا احمد را “ضایعه‌ای بسیار بزرگ و سنگین” توصیف کرده و بیان داشتند که بدون لطف  و احسان پروردگار جبران این ضایعه امکان پذیر نیست. مولانا عبدالحمید در عین حال خاطرنشان کردند: برای ما قانون الهی و سنت رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- معیار و ملاک است. ما مسلمانان در تمام شئونات زندگی خود به قرآن و سنت مراجعه می‌کنیم. قرآن  و سنت ما را به صبر و نماز در هنگام مصیبت دستور داده و توصیه نموده است؛ «وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ*الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ*أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ». آن‌حضرت- صلی الله علیه وسلم- نیز وقتی در دامنه احد ۷۰ تن از بهترین یاران خود از جمله حضرت حمزه- رضی الله عنه- را از دست داد، صبر نمودند. بررسی عملکرد صحابه و اهل بیت در روز رحلت رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم-، که بزرگترین مصیبت جهان بشری است، بیانگر صبر و استقامت آنهاست. حضرت امام حسین- رضی الله عنه- نیز با وجود از دست دادن بهترین یاران و همراهان خویش، به صبر و استقامت و مبارزه ادامه داد. مدیر دارالعلوم زاهدان ضمن بیان گوشه ای از خصوصیات مولانا احمد، اظهار داشتند:‌ مولانا احمد انسان بسیار مفید و دارای صفات بسیار زیبایی بود. ایشان زندگی خویش را وقف خدمت به مردم و حل و فصل مسایل مردمی کرده بود. در موضوع حل و فصل اختلافات خانوادگی و فامیلی از مهارت و تجربه والایی برخوردار بود. درگذشت ایشان بزرگترین فشار و ضربه را به دارالعلوم زاهدان و همکاران بنده وارد خواهد کرد؛ هرچند امید ما از پروردگار آن است که ما را تنها نخواهد گذاشت و حتما دین‌اش را نصرت و یاری خواهد نمود. مولانا عبدالحمید ادامه دادند: مولانا احمد انسانی دلسوز و اندیشمند بود و در مسیر اعتدال قرار داشت. ایشان در مسایل سیاسی و نیز از آگاهی و تخصص بالایی برخوردار بود، به طوری که با تحلیل‌های معتدلانه و آگاهانه خود از مسایل روز، بسیاری از مسئولین- حتی وزرا و روسای جمهور- را متاثر می‌کرد. ایشان در زاهدان، ‌که زادگاه و محل فعالیتش بود، بین شیعه و سنی محبوبیت خاصی داشته و با مسئولین استانی ارتباط و تعامل خوبی داشت. هر کاری که به ایشان سپرده می‌شد به‌نحو احسن از عهده آن بر می‌آمد و بسیار موفق عمل می‌کرد. امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه سخنان خود به بیان علت این حادثه اشاره کردند و گفتند: تحقیقات صورت‌گرفته و بررسی چند پزشک متخصص در پزشک قانونی حکایت از آن دارد که مولانا احمد- رحمه الله- در اثر حادثه رانندگی و کوفتگی ناحیه پهلو و کبد جان به جان آفرین تسلیم نموده است. مولانا عبدالحمید در پایان از تمامی علمای برجسته اهل سنت، به ویژه شیخ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور و همه کسانی که از راه‌های دور و نزدیک در مراسم تشییع جنازه شرکت کرده اند، تقدیر و تشکر کرده و برای آنان دعای خیر نمودند.

نماز جنازه مولانا احمد- رحمه‌الله- به امامت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید برگزار شد و جنازه، جهت تدفین به قبرستان جاده میرجاوه انتقال داده شد، که در قبرستان جاده میرجاوه شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و‌ مولانا عبدالغنی بدری سخنان مختصری را ایراد کردند و یکی از اعضای شورای شهر زاهدان نیز به نمایندگی از این شورا، پیام تسلیت شورای شهر را قرائت نمود.

گفتنی است در مراسم تشییع جنازه، حجت‌الاسلام سلیمانی، نماینده رهبری در استان و امام جمعه زاهدان، استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان مجلس، دادستان و فرماندار زاهدان و تنی چند از مسئولین دولتی نیز حضور داشتند.

منبع: سنی آنلاین

 

                               لطفا برای دیدن تصاویر ادامه مطلب را کلیک کنید



ادامه مطلب ...


وحانی در اولین جلسه هیات دولت:

بدترین افراط‌ها نگفتن واقعیت‌ها به مردم است
                دولت برای کاهش تورم و ایجاد اشتغال اقدامات جدی در سال جدید خواهد داشت/ امسال در زمینه بهداشت و نظام سلامت گام‌ بلندی برمی‌داریم/ اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد توانمند درون‌زای برون‌نگر               

رییس‌ جمهور در نخستین جلسه هیأت دولت در سال جدید با یادآوری عملکرد و دستاوردهای هفت ماهه گذشته دولت یازدهم گفت: تقویت اتحاد، انسجام، عزم و مشارکت ملی در داخل و تعامل و اعتمادسازی متقابل در عرصه سیاست خارجی همچنان در سال ۹۳ در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه بدترین افراط‌ها نگفتن واقعیت‌ها به مردم است تأکید کرد: همیشه با دروغ، تهمت و افترا مخالف بوده و هستیم. این دولت آمده تا جلو افراط‌ها را بگیرد.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

مجدداً سال جدید را به حضور همه اعضای هیأت دولت و ملت بزرگ ایران تبریک عرض کرده و برای همه مردمی که در این روزها به سفر رفته‌اند آرزوی سلامتی و تندرستی می‌کنم. برای همه کسانی که در این ایام به سفر رفتند یا هنوز در سفر هستند هم آرزوی سلامتی و تندرستی و آرزوی بازگشت سالم به منزل و وطن‌شان را دارم تا با تلاش و انرژی و نشاط بیشتر کارها را آغاز کنند. همچنین از همه مسئولانی که در این روزها برای راحتی مردم تلاش کردند، از جمله استانداران، فرمانداران، راهداری‌ها، نیروی انتظامی، هلال احمر، مسئولان گردشگری و همه آنهایی که در این ایام به مردم خدمت کردند و آنها را اسکان دادند و زحمت کشیدند تشکر می کنم.

سفرهای نوروزی مردم علاوه بر توشه روحی و جسمی، توشه فرهنگی – معنوی هم دارد در ایام نوروز، سفرهای مردم، غیر از آنکه توشه‌ روحی و جسمی دارد، توشه‌ فرهنگی و معنوی هم دارد؛ زیرا هم جسم سالم‌تر و هم روح آرام‌تر می شود. ممکن است پدرها و مادرها به کرات به این سفرها رفته باشند، ولی فرزندانشان در این سفرها زیبایی‌ها و عظمت این کشور بزرگ را می‌بینند. آنها باید آینده کشور را مدیریت و حفاظت کنند؛ بنابراین این گردش‌ها آثاری دارد که می‌تواند از لحاظ غرور ملی و حس وطن‌دوستی این احساس را تقویت کند. این برای حراست از کشور ما و همچنین آثار باستانی آن بسیار اهمیت دارد.

این سفرها از لحاظ معنوی هم بسیار مهم است. مردم به زیارت مرقد مطهر امام هشتم و حضرت معصومه می‌روند. احمد ابن موسی در شیراز و امام‌زاده‌های دیگر در سراسر کشور که بسیاری از مردم هنگام تحویل سال به زیارت آنها می‌روند، به لحاظ معنوی و آرامش و همچنین از لحاظ تقویت روحیه و ایمان مردم خیلی مؤثر است. این امامزاده‌ها، گنبدها و بارگاه‌ها در کنار مساجد و حسینیه‌ها وسیله‌ای هستند برای اینکه مردم بتوانند از لحاظ معنوی همواره خودشان و فرزندانشان را تقویت کنند.

اساس جامعه بر تقویت برادری، حسن تعاون و مشارکت استوار است غیر از مسئله صله رحم و دید و بازدید، در سال جدید کنار گذاشتن قهرها، کینه‌ها، ایجاد برادری و اخوت و نزدیکی و صفا و صمیمیت اصل است. در واقع اساس جامعه بر تقویت برادری و حس تعاون و مشارکت در سراسر جامعه است. نوروز وقتی نوروز می‌شود که سال و روز را نو کند. لذا خیلی به گذشته نگاه نکنیم؛ از گذشته‌ها بگذریم، آن را فراموش کنیم و بیشتر به سال جدید و آینده بنگریم.

امیدوارم این نوروز، برای مردم پربرکت باشد. از همه اعضای دولت تشکر می‌کنم. برای اینکه تلاش‌های ماه‌های گذشته‌ آنها باعث شد نوروز زیباتر و دلپذیرتری برای مردم بوجود بیاید. از لحاظ مواد غذایی و نیازمندی‌های مردم در فروشگاه‌ها و بازارها و همچنین آرامش و ثبات در بازار ارز، سکه و بازارهای مختلف مالی و پولی و کالایی، نوروزی آرامش‌بخش برای مردم بود تا ببینند مسئولان تلاش خودشان را انجام دادند. به‌رغم اینکه این سال، یک مقدار برای دولت سخت و مشکل بود، بحمدالله دولت با پایان خوبی کارش را در سال ۹۲ تمام کرد.

پیش‌بینی‌ها این بود که درآمد امسال ما ۱۱۰ الی ۱۱۵ هزار میلیارد تومان باشد. در خوشبینانه‌ترین اوضاع ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شد. در اصلاحیه بودجه‌ای که به مجلس داده بودیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بود - البته مجلس یک مقدار اضافه کرد- ولی ما تقریباً‌ به مرز آن ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیدیم، این برای دولت موفقیت بسیار بزرگی بود. توانستیم بخشی از بدهی‌های دولت قبل را پرداخت کنیم و مقداری از طلب‌های بسیاری از پیمانکارانی را که از دولت قبل طلبکار بودند، بپردازیم تا شب عید نشاطی در آن بخش بوجود بیاوریم. برای فعالیت های عمرانی در سال جدید این کار خیلی مؤثر است. چون اگر بدهی آنها پرداخت نمی‌شد، در واقع نمی‌توانستند فعال شوند.

همه پیش‌بینی‌ها این بود که امسال نمی‌توانیم بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی مصرف کنیم. سال قبل فقط ۱۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی داشتیم. امسال تا پایان سال ۲۲ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اعتبار تخصیص دادیم و این بسیار مهم و رشد قابل ملاحظه‌ای است.

موفقیت های بسیاری در هفت ماه گذشته کسب کرده ایم در صادرات نفت به اندازه‌ای که پیش‌بینی شده بود نفت صادر کردیم که این خیلی مهم است. در کل درآمدهای قبلی ما به رقم واقعی نزدیک است. درآمدهای مالیاتی ما خیلی بهتر و بیشتر از پیش‌بینی محقق شد. همه اینها نشان می‌دهد که دولت در کار خودش موفق بوده و بسیار خوشحالم که دولت در طول هفت ماهه گذشته در زمینه‌های مختلف موفقیت‌های بسیار خوبی را به دست آورد و به هر حال زمینه برای حرکت بسیار مجدانه و پرسرعت سال جدید آماده شده است.

در زمینه سیاسی به تعبیر مقام معظم رهبری در سال ۹۲ حماسه سیاسی آفریده شد؛ هم در بحث داخلی و هم در بحث خارجی حماسه سیاسی آفریده شد. در بخش سیاسی، دولت به جد می‌تواند مدعی این باشد که حماسه‌ای بزرگ آفریده شده است؛ هم در داخل کشور و هم در صحنه بین‌المللی. به هر حال در مسئله هسته‌ای ۱۰ سال با بهانه‌جویی‌های نابجای غرب و با ظلم‌هایی که به ملت ایران کردند دچار مشکلات بودیم که قدم بسیار بزرگی برداشته شد. توافق ژنو اولین قدم بسیار مثبت بود. برای جهانیان روشن شد که حتی برفرض آنکه ادعایی نسبت به مسئله هسته‌ای ایران وجود داشته باشد، با گفت‌وگو و منطق و مذاکره قابل حل است. اگرچه از دیدگاه ما هیچ مشکلی در مسئله هسته ‌ای ما نبوده و نیست. اینها بهانه‌جویی و سوءتفاهم بوده که در وهله اول رفع شده و ان شاء‌الله در مقطع نهایی مذاکرات- که در سال جاری انجام می گیرد- همه چیز حل خواهد شد و امیدواریم به موفقیت دست پیدا کنیم تا بتوانیم زنجیره‌های تحریم را که به ناحق بر روی دست و پای اقتصاد ایران بسته شده است به طور کامل باز کنیم و یک تحرک لازم در زمینه اقتصاد بوجود بیاوریم.

همواره از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم در سالی که گذشت در زمینه مسایل فرهنگی، اجتماعی و سیاست داخلی حرکت‌های بسیار خوبی انجام شد. بسیار خوشحالم که امروز انتقاد از دولت سهل و ساده انجام می‌گیرد. سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه های آنها هرچه بخواهند می نویسند و می سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می کردند. ما پذیرای انتقاد هستیم و آن را قبول و مفید و لازم می‌دانیم؛ البته انتقادی که سازنده و توأم با دلسوزی باشد و با هدف اصلاح امور انجام بگیرد.

بدترین افراط‌ها نگفتن واقعیت‌ها به مردم است دولت همیشه با دروغ، تهمت و افترا مخالف بوده و هست. این دولت آمده تا جلو افراط‌ها را بگیرد. بدترین افراط‌ها دروغ و تهمت است. بدترین افراط‌ها نگفتن واقعیت‌ها به مردم است.امیدواریم اینها رفع شود و به تدریج کنار رود و انتقاد سازنده و واقعی در کشور ما باشد.

سال گذشته در زمینه فرهنگی، همه فرهنگ دوستان و اصحاب فرهنگ امیدوار شدند و احساس نشاط داشتند و در زندگی فرهنگی خود سرآغاز جدیدی را دیدند. این را بارها در مجامع عمومی اعلام کردم و گفتم و چنین هم بوده و خواهد بود.

در سال ۹۲ دولت تصمیمات بسیار مهمی را برای کشور اتخاذ کرد که آن تصمیمات ادامه پیدا می‌کند. در زمینه سواحل جنوب، دولت تصمیم گرفت تا سواحل را شکوفا کند. در دو سفری که در استان‌های جنوبی انجام شد و نیز سفرهایی که امسال در ادامه‌ آن انجام خواهد شد، ان شاء‌الله در پایان این دولت خواهید دید که وضعیت سواحل جنوبی با آنچه در آغاز این دولت بوده بسیار متفاوت خواهد بود.

بندرها و بندرگاه‌ها، قدرت صادرات ما در سواحل جنوب است. باید برای آبادانی صنایعی که در سواحل جنوب بیشتر به نفت و گاز مربوط می‌شود تلاش کرد. صنایعی از قبیل صنایع انرژی‌بر مثل فولاد و پتروشیمی و نیز جاده‌سازی و اتصال شهرها به یکدیگر. باید وضعیت بهتری را تجربه کرد. کما اینکه ان شاء الله در سفرهای استانی برای هر استان به تناسب وضعیتی که آن استان دارد، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حرکت بهتر به سمت جلو انجام خواهد شد.

مهمترین دستاوردی که ما در سال ۹۲ داشتیم ثبات و آرامش در مردم بود. الحمدلله امیدواریم همین ثبات و آرامش را در سال جدید هم مشاهده ‌کنیم. همه گزارش‌ها به ما می‌گوید که امسال در سفرهای نوروزی در نحوه رانندگی، اسکان و نحوه برخورد آرام‌تر و پرنشاط‌تر، با هم صحبت می‌کنند. مردم به آینده امیدوارتر می‌نگرند و این بزرگترین دستاورد برای دولت است.

مهار تورم و حل مشکل اشتغال وعده اصلی دولت است وعده اصلی دولت مهار تورم و حل مشکل اشتغال بوده است؛ در تورم موفقیت‌های بسیار خوبی برای مهار داشتیم و درزمینه اشتغال‌ هم زمینه‌های خوبی ایجاد شده برای اینکه در سال جدید بتوانیم بر غول اشتغال و بیکاری فائق شویم و اشتغال را شکوفا کنیم. البته در سال جدید مسایلی پیش رو داریم که به فهرست‌اش اشاره شده است. همچنین بحث اجرای یارانه را در مرحله جدید پیش رو داریم که از فروردین ماه آغاز می‌شود و ان شاء‌الله در اردیبهشت همه مراحل آن عملیاتی و اجرایی می‌شود.

امیدوارم همه برنامه‌هایی که در زمینه یارانه مد نظر دولت است به زودی عملیاتی و اجرایی شود. البته رسانه‌ها و همه مردم هم باید در این زمینه کمک و یاری بکنند که بی‌تردید همه جا مردم باید حضور داشته باشند و تلاش مردم است که می‌تواند دولت را موفق کند.

امسال در زمینه بهداشت و نظام سلامت گام‌ بلندی برمی‌داریم در زمینه بهداشت و نظام سلامت، دولت گام بلندی را در سال جاری برخواهد داشت مردم تا چند ماه دیگر شاهد خواهند بود که وضع خدمات‌رسانی به مردم در بخش سلامت تغییر می‌کند.

البته معضل سلامت، دارو و مسایلی که در این زمینه وجود دارد، همه‌شان در طول سال ۹۳ حل نخواهد شد، اما گام بسیار بلندی را در سال ۹۳ برمی‌داریم و این را ادامه می‌دهیم و ان شاء الله تا پایان این دولت وضعیتی را فراهم می‌کنیم که در زمینه سلامت و درمان هزینه مردم بسیار کمتر از هزینه‌ای باشد که امروز پرداخت می‌کنند.

درباره امنیت غذایی برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر، دولت بسیار حساس است و ان شاء الله در سال جاری قدم‌هایی در این زمینه برخواهد داشت؛ برای همه آنهایی که نیازمندی‌شان برای دولت به اثبات رسیده باشد و وضع مالی‌شان مناسب نباشد.

البته این برنامه‌ها جزئی‌تر اعلام خواهد شد، ولی هرکس قبلاً در کمیته امداد و بهزیستی ‌عضو بوده یا بعداً ثبت نام کند، حتماً از برنامه مربوط به امنیت غذایی و یارانه کالایی برخوردار خواهد شد. در مسئله تامین اجتماعی، بیمه‌های درمانی را گسترش می‌دهیم. تلاش بر این است که همه دارای دفترچه بیمه باشند و ارزش این دفترچه‌ها را افزایش دهیم.

مسئله آب، نفت، گاز، راه آهن و محیط زیست از مسایل مهم ما است و برنامه‌های اصلی ما در دولت خواهد بود. این‌ها را در چارچوب اقتصاد مقاومتی که رهبری ابلاغ کردند، دنبال خواهیم کرد.

تلاشمان حرکت همیشگی در چارچوب قانون است بسیار خوشحالیم که سال گذشته توانستیم طبق قانون، لایحه بودجه را سر موقع به مجلس بدهیم. البته تلاش دولت همیشه این بوده که در چارچوب قانون حرکت کند. این دولت نخستین دولتی بود که در اولین فرصت، لیست وزرا را به مجلس شورای اسلامی برد که این تقریباً بی‌سابقه بود. مجلس همکاری و یاری کرد. دولت به موقع تشکیل شد. دولت به موقع اصلاحیه بودجه داد و به موقع بودجه سال آینده - یعنی امسال - را تهیه و تدوین و به مجلس تقدیم کرد و مجلس هم یاری و کمک کرد و دیدیم که بودجه تصویب شد. اکثر آیین‌نامه‌هایش را هم در سال گذشته تصویب کردیم و اگر چیزی باقی مانده باشد در اولین جلسات هیأت دولت آنها را نهایی می‌کنیم و شاید این جزو سال‌های استثنایی باشد که از ابتدای سال هم بودجه و آیین‌نامه و هم برنامه داریم. علاوه بر این هدف‌های ما معین و مشخص است و حتی نسبت به یارانه تمام تصمیماتی که امسال می‌خواهیم اجرا کنیم، در سال قبل اتخاذ و نهایی شده است.

هدفمان صلح، دوستی و آشتی است در زمینه سیاست خارجی و داخلی یک هدف مهم داریم و آن هدف مهم صلح و دوستی و آشتی است و این را دولت ادامه خواهد داد؛ هم در داخل و هم در خارج. در داخل هم باید به صلح و آشتی و برادری و مشارکت و تعاون و انسجام و وحدت برسیم. در دنیای خارج هم باید به رفع تنش‌ها، اعتمادسازی و تعامل سازنده برسیم. در هر دو زمینه دولت طی هفت ماه سال گذشته موفق بوده و ان شاء‌الله امسال همان راه و مسیر را ادامه خواهد داد.

البته در زمینه مسئله شبکه ملی اطلاعات در سال قبل تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ کرده‌ایم که انشاءالله آن را اجرا می‌کنیم. ان‌شاءالله زیرساخت‌های یک شبکه ملی داخلی اطلاعات را بوجود می‌آوریم و شرایطش را آماده می‌کنیم، برای اینکه مردم به راحتی بتوانند با دستگاه‌های اداری و دولت الکترونیک تماس بگیرند. البته با پهنای باند قابل قبول و راحت که مشکلات هم نداشته باشند. به طوری که به بسیاری از سرورهایی که در خارج است نیاز نباشد و همه بیاید در داخل. البته این معنایش این نیست که اینترنت داخلی ما به خارج متصل نیست. ما به خارج هم متصل هستیم اما در عین حال در داخل رفاه فراوانی را برای مردم بوجود خواهیم آورد.

مقام معظم رهبری در طول هفته‌های اخیر سال گذشته مفادی را فرمودند. در نامگذاری سال بر اقتصاد تأکید کردند. در سال گذشته هم بر اقتصاد مقاومتی تأکید کردند. اقتصاد مقاومتی را توضیح دادند. به حق اقتصاد مقاومتی آن است که ما در هر شرایطی بتوانیم روی پای خودمان بایستیم. این در زمانی امکان‌پذیر است که ما به اقتصاد دنیا متصل شویم تا اینگونه نباشد که هر زمانی خواستند به ما فشار واردکنند. قوی‌شدن اقتصاد یک مقوله و اقتصاد به دنیا متصل شدن هم یک مقوله است.

اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد توانمند درون‌زای برون‌نگر هر دو این‌ها نیاز است. یعنی باید اقتصاد درون‌زا و درون‌نگر باشد. یک زمانی بود که برای صادرات نفت همه دنیا به ما احتیاج داشتند و اشاره می‌کردیم دنیا می‌لرزید که نکند ایران بخواهد نفت‌اش را تحریم کند. نفت قابل ملاحظه‌ای در بازار داشتیم و انرژی دنیا به ما متکی بود. خوب به وضعیتی رسیدیم که به هر حال، بیگانگانی ایران ستیزی کردند و نفت ما را برخلاف مقررات بین‌المللی و برخلاف قانون تحریم کردند. این که دنیا جرأت می‌کند یک عده‌ای از کشورهای غربی جرأت می‌کنند که نفت ما را تحریم می‌کنند، معنی‌اش این است که اقتصاد ما ایراد دارد و مقاومتی نیست. یعنی باید نفت‌، گاز، پتروشیمی، صنایع، فولاد، معادن ما و خودرو ما در صحنه جهانی آنچنان نقش داشته باشد که دنیا احساس نیاز کند. اشکال ندارد ما هم احساس نیاز کنیم. اما این دو به هم متصل باشد. ما که قصد تحریم نداریم. قصد آزار کشوری را هم نداریم ولی دیگران که می‌خواهند به ما فشار بیاورند دیگر راهی برایشان وجود نداشته باشد. ترانزیت ما به گونه‌ای باشد که صادرات و واردات بسیاری از کالاهای کشورهای مختلف به ایران متصل باشد. آن موقع چطور می‌توانند تحریم کنند. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد توانمند درون‌زای برون‌نگری که دنیا نتواند نسبت به این اقتصاد نظر بد داشته باشد یا تصمیم بد اتخاذ کند.

بعد از قانون اساسی مهمترین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله است با برنامه‌هایی که ان شاء الله امسال پیش‌رو داریم به نظرم این کار در چارچوب همان اصول امکان‌پذیر است. اقتصاد مقاومتی می‌تواند اقتصاد کشور را توانمند کند. برنامه‌ای که در اقتصاد، سیاست و در زمینه علم و دانش پیش رویمان است، یکی چشم‌انداز ۲۰ ساله است که راه را می‌تواند مشخص کند - که رهبری فرمودند چشم‌انداز ۲۰ ساله بعد از قانون اساسی مهمترین سند است - و دیگری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که پیش روی ما ست و ان‌شاءالله در زمینه اقتصاد کار را پیش ببریم.

رهبری معظم در پیام امسال، مسئله فرهنگ را هم افزودند، فرهنگ اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ما مربوط به فرهنگ است. بسیاری از مسایل اقتصاد ما مربوط به فرهنگ است. زیربنای بسیاری از مسایل، مسئله فرهنگ است. در آسیب‌های امروز استحکام نداشتن خانواده را می‌بینیم که مهمترین مسئله ماست.

خانواده باید مستحکم شود؛ افزایش طلاق‌ها، کاهش ازدواج‌ها، تشکیل نشدن یا دیر تشکیل شدن خانواده و استحکام و ثبات نداشتن مسائل مهمی است. بزرگترین کار فرهنگی ما این است که بتوانیم به خانواده‌ها استحکام ببخشیم. بتوانیم به اخلاق عمومی جامعه طراوت بدهیم و تعالی معنوی را در جامعه بوجود بیاوریم، ایمان مردم را مستحکم و هویت ایرانی اسلامی را تقویت کنیم.

اینها همه در سایه فرهنگ امکان‌پذیر است.البته بگوییم یا نگوییم بزرگترین دستگاه در زمینه فرهنگ، آموزش و پرورش، آموزش عالی و بعد بقیه دستگاه‌ها هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌های علمیه و بسیاری از نهادهایی که درزمینه فرهنگ کار می‌کنند، همه اینها باید در چارچوب یک مدیریت باشد.

اگر بدون مدیریت، هرکسی از هرگوشه‌ای هر کاری را که خودش تشخیص می‌دهد به عنوان کمک به فرهنگ انجام دهد، نمی‌دانیم همانی در می‌آید که مد نظرمان است. یکسری نقاشی، بیلبورد، کتاب، شعر، مقاله، رمان‌هایی که وقتی آدم می‌خواند ته آن می‌بیند نه تنها فرهنگ را تقویت نمی‌کند، بلکه اختلاف را بیشتر می‌کند و وفاق و انسجام ملی را از بین می‌برد. ببیند، فرهنگ باید در چارچوب شاخص‌های فرهنگی باشد.

باید شاخص‌های فرهنگی را مشخص کنیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مسئولیت رده بالای فرهنگ را در کشور بر دوش بکشد و به عهده بگیرد، همه این نهادها را در کنار هم قرار بدهد و متصل کند. ما باید ان‌جی‌او‌ها و همه سازمان‌های مردم‌نهاد را تقویت کنیم. این مردم هستند که می‌توانند آسیب‌ها را از بین ببرند. اگر می‌خواهیم با اعتیاد مبارزه کنیم باید سازمان‌های مردم نهاد را تقویت کنیم. اگر می‌خواهیم بچه‌های یتیم جامعه سرپرست مطمئن داشته باشند این سازمان‌های مردم نهاد هستند که باید تلاش کنند. اگر بناست اخلاق را تربیت کنیم سازمان‌های مردم نهاد باید تلاش کنند. همه خیران و آنهایی که در زمینه فرهنگ کار کردند، معلمان بازنشسته، استادان بازنشسته و آنهایی که فعالند، بخشی از وقت‌شان را در این کار بگذارند و در این انجمن‌ها شرکت کنند و فعال شوند تا بتوانیم فرهنگ را به گونه‌ای پیش ببریم که دغدغه‌ها از بین برود.

اینکه می‌بینیم بعد از سی و پنج سال مقام معظم رهبری، بسیاری از علما و دلسوزان نسبت به فرهنگ ناراحت و نگرانند، معنایش این است که در کار همه نقص و ایراد بوده و باید این نقص و ایراد را برطرف کنیم. این البته عزم ملی می‌خواهد. همانطور که رهبری فرمودند، عزم ملی را دولت می‌تواند تسهیل کند. برای عزم ملی و این که سازمان‌های مردم نهاد وارد عمل ‌شوند، موانعی پیش روست که دولت باید این موانع را برداشته و رفع کند و زمینه را برای حضور آنها آماده کند. دولت نباید بگذارد کسی مانع فعالیت آنها شود و به هر بهانه و اشکال کوچکی یک سازمان مردم نهاد بی‌خودی تعطیل شود. اشکالش را رفع کند، به آن تذکر دهیم و حل کنیم؛ از همه مهم‌تر آن وفاق، اتحاد و کنار هم قرار گرفتن است.

رنگ مسایل حزبی، شخصی و جناحی را کم کنیم باید رنگ مسایل حزبی، شخصی و جناحی را کم کنیم. باید مسایل ملی، دینی، منافع دینی و مصالح ملی را پررنگ ببینیم. غیر از این ما نمی‌توانیم از مشکلات به راحتی عبور کنیم. رهبری فرمودند که مدیریت باید جهادی باشد، البته این مدیریت جهاد به معنی جهادی سازندگی نیست، جهاد به معنی عام کلمه است، ولی آنهایی که در جهاد سازندگی بودند تجربه خوبی دارند. در دولت‌ چهار، پنج نفر از وزرا از مسئولان رده بالای جهاد سازندگی اوایل انقلاب بودند و برخی از وزرا، مسئولان و معاونان هم از ایثارگران و ماه‌های متعدد در میدان جنگ بوده‌اند، بسیاری از اعضای دولت خانواده شهید هستند. دولت، یک دولت ایثارگر جهادی به تمام معناست و مدیریت جهادی یعنی مدیریت الهی، معنوی؛ یعنی مدیریت علمی و عقلانی است؛ مدیریتی که توأم با ایثار و فداکاری است.

این مدیریت جهادی است که می‌تواند کار را پیش ببرد. ان شاء الله همه اعضای دولت و مدیران در سراسر کشور، چه در دولت و چه خارج از دولت و بقیه قوا، مدیریت جهادی داشته باشیم.هدف الهی و برنامه علمی و عقلانی و توأم با تلاش و ایثار و فداکاری باشد تا بتوانیم به اهدافی که مد نظر است برسیم.

رهبری معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی گفتند مرکزی برای پایش باشد. من از سازمان مدیریت، سازمان برنامه بودجه می‌خواهم که این مرکز پایش را تشکیل دهد و روند اقتصاد مقاومتی را مرتب پایش کند. خود وزارتخانه‌ها این کار را بکنند که بتوانیم در هر مقطعی گزارشی را در این زمینه تقدیم کنیم؛ هم به رهبری و هم به مسئولان عالی‌رتبه نظام و دستگاه‌هایی که به نوعی بر کار دستگاه اجرایی نظارت دارند.

باز هم بر دو نکته تأکید می‌کنم؛ یکی مبارزه با فساد است که در سال گذشته شروع شده و امسال هم به جد و به طور قاطع با فساد باید مبارزه کنیم.

باید آنهایی را که از بیت‌المال و رانت سوء استفاده کردند پیدا کنیم و به دست عدالت بسپاریم و نگذاریم فساد در این کشور تکرار و ادامه پیدا کند. همچنین حقوق مردم و حقوق شهروندی از مسایل بسیار مهمی است که ان شاء الله در ماه‌های اولیه امسال حقوق شهروندی را تکمیل و این منشور را منتشر می‌کنیم. این دولت پای همه اصولی که در قانون اساسی به عنوان حقوق ملت آمده ایستاده است. امروز اگر در اجرا ما نقص و مشکلی می‌بینیم، ان شاء الله آن را رفع می‌کنیم.

همه مردم ایران باید زیر پرچم جمهوری اسلامی احساس امنیت و راحتی کنند. باید از حقوق مشروع خودشان برخوردار باشند. تمام مذاهب اسلامی و ادیان و همه آنهایی که تابع این سرزمین و ایران هستند، باید از این حقوق برخوردار باشند و اگر نقصی وجود دارد آن را در سال جاری رفع کنیم.

ان شاء‌الله در سال جدید پرتلاش‌تر و پرانرژی‌تر برای خدمت به مردم بسیار خوب و عزیزمان، آماده باشیم؛ ملت سرفراز ایران عزیز.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

                                        

                                                         منبع : ملت آنلاین





باید برای انجام اعمال دینی و دنیوی در سال جدید برنامه ریزی شود

 

شیخ التفسیر مولانا محمد حسین گرگیج در بخش اول خطبه های جمعه (اول فروردین ۹۳) با توجه به فرا رسیدن سال جدید شمسی(۱۳۹۳)، بر لزوم برنامه ریزی صحیح برای انجام اعمال دینی و دنیوی تأکید کردند و انجام کارهای دینی را افضل و برتر عنوان

کردند.

 

.1420508_537712496321920_1502569650_n

 

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیات ۱۸ و ۱۹ سوره حشر(يا ايها الذين امنوا اتقوا اللّه ولتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا اللّه ان اللّه خبير بما تعملونو لا تكونوا كالذين نسوا اللّه فانسئهم انفسهم اولئك هـم الفـسـقون) خاطرنشان کردند: یک سال گذشت ما کارنامه خود را مرور کنیم ببینیم چه کار کرده ایم و چه اعمالی انجام داده ایم؟آیا وجود ما برای جامعه مفید بود یا خیر؟آیا با مردم با اخلاق نیکو و حسنه برخورد داشته ایم یانه؟امروز اول سال است ما باید برای اعمال ،افکار و کارهای دینی و دنیوی خود برنامه داشته باشیم که اعمالی را انجام دهیم که در قیامت نزد خداوند سبحان شرمنده نشویم. مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش اشاره به مسلمانان صدر اسلام کردند و خطاب به حضار گفتند: آن ها از اموال و زن و فرزند خود گذشتند و دین را با خون خود آبیاری کردند و به ما دادند ما برای این دین چه کار کرده ایم ؟ دین اسلام را چگونه حفظ کرده ایم؟زنان مصری زمانی که یوسف را دیدند دست هایشان را بریدند و صحابه پیامبر(ص) وقتی که رسول الله(صلی الله علیه و سلم) را دیدند سر و جان و مال خود را برای این دین فدا کردند. لذا ما نیز باید برا ی سال جدید برنامه ریزی دینی شود تا نماز و دیگر اعمال ما قضا نشوند،از نماز و روزه و سایر اعمال دینی غفلت نداشته باشیم ودین را را برتر و بالاتر از تمام اعمال خود بدانیم و جزء افضل ترین وظایف خود قرار دهیم.

مولانا گرگیج با بیان اینکه خداوند۸۹جا در قران مجید جمله«یأیهاالدین آمنوا» را ذکر کرده اند افزود: خداوند۸۹جا در قران مجید جمله«یأیهاالدین آمنوا» را ذکر کرده اند و این هفتادوهفتمین خطاب قرآن مستقیما به مؤمنان است.الله ذوالجلال مومنین و مومنات را در ۸۹جا مورد خطاب مستقیم قرار داده است خداوند خطاب میکند ای مومنین روزه و جهاد برشما فرض است.جان را برای جانان دادن لذیذی ترین تحفه است( ای دوست اگر جان طلبی جان به تو بخشم -  آن چه از جان عزیزتر است، آن به تو بخشم)

وی در ادمه با اشاره به تفسیر واقعه ی رجل مؤمن درسوره یس  فرمود: یک رجل مؤمنی از انبیا اتباع کرد و مورد اعتراض مشرکین  قرار گرفتو او راشهید کردند و از طرف خداوند امر شد که وارد بهشت شوید آن مرد پس از داخل شدن روحش در بهشت  گفت ای کاش قوم من هم می دانستند  خداوند من را گرامی داشت و همه گناهان مرا عفو کرد و من را به بهشت داخل کرد.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر ادامه داد: عقیده اهل سنت براین هست که انسانی فوت کند یا وارد بهشت می شود یا وارد جهنم و یا افرادی مانند انبیاء و شهداء مستقیماً وارد بهشت می شوند و برای دیگر مؤمنان پنجره ای از جانب بهشت باز است و همچنین کافران معاند مانند فرعون و امثالش با مجرد مردن در آتش داخل می شوند،«أغرقوا فأدخلوا نارا» (سوره نوح ۲۵) .پس همه اعمال خود را بررسی کرده و برای انجامش آماده باشیم.

شیخ التفسیر در ادامه ی تفسیر و شرح  آیات سوره حشر بیان داشت: خطاب هفتادوهفتم قرآن به مومنان که «إتقوا الله» است ۲ بار در آن تکرار گردیده شامل دو نکته است:إتقوا الله اول اشاره به طرف امتثال اوامر دارد و اتقوا دوم اشاره به طرف اجتناب از نواهی دارد و به این سبب بعد از اتقوا اول «ولتنظر نفس ماقدمت لغد»می آید و بعد از اتقوا دوم«إن الله خبیر بما تعملون»آمده است.اما چرا قیامت به غد تعبیر شده است؟جواب اینست که همانطور که غد یعنی فردا یقینی هست که می آید پس باید به قیامت و آمدنش همانطور باور داشته باشیم.دوم اینکه همانطور که فردا نزدیکست،قیامت نیز نزدیک است در حدیث آمده«من مات فقد قامت قیامته»هرکس که بمیرد به تحقیق که قیامتش برپاست.چنانکه در قیل الدخل الجنة درباره مومن أغرقوا فأدخلوا ناراً درباره کفار ذکر شد.پس همه ما خود را برای آن ساعت و روز آماده کنیم.

 

                                منبع : سایت مولانا گرگیج



ابرو برداشتن پسران + عکس

 

بررسی کلمة (النمص) از نظر لغوی


رأی ابن الأثیر : ألنَّمَصُ: باریک کردن أبروها به خاطر قشنگ نمودن آنها. النامصه: کسی که أبروی زنها را باریک می‌کند. المتنمصه: کسی است که خواهان باریک کردن أبروها باشد. أَلَمِنْماصْ: موچین.


رأی نووی : در باب متنمصات می‌گوید: متنمصات جمع متنمصه است و ابن الجوزی آن را منتمصه آورده است که میم را بر نون مقدم نموده و مقلوب است. المتنمصه: کسی که موی أبرویش را به وسیله‌ی دیگران باریک می‌کند. النامصه: کسی که موی أبروی دیگران را باریک می‌کند. النماص: برداشتن موی صورت به وسیله‌ی موچین، به همین خاطر به منقاش (موچین) منماص گفته می‌شود. و همچنین گفته می‌شود که نماص مخصوص برداشتن موی أبروها برای باریک نمودن و یا راست و درست کردن آن است.

                              باريک نمودن أبروها از ديدگاه اسلام

                                                                        لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید



ادامه مطلب ...